۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

درخواست پنج سازمان بین المللی مدافع آزادی بیان از صادق لاریجانی برای آزادی حسین درخشان

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: پنج سازمان بین المللی مدافع آزادی بیان روز سه شنبه سیزدهم تیرماه در نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی کانادایی شدند. این سازمان ها ضمن ابراز نگرانی از احکام صادره و تخلفات ایران از تعهدات خود برای محافظت و ارتقای حقوق بشر، از جمله حق آزادی بیان، تاکید کردند که زندان جایی برای حسین درخشان و یا برای ده ها نفر دیگر که برای اعمال حق خود برای آزادی بیان زندانی هستند نمی باشد.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، مجموعه سازمان های آرتیکل 19 (ARTICLE 19)، خبرنگاران کانادایی برای آزادی بیان (CJFE)، کمیته حمایت از خبرنگاران (CPJ)، شاخص برای آزادی بیان (Index on Censorship) و پن کانادا (PEN Canada) در نامه ای مشترک به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، با ابراز نگرانی از احتمال اعمال شکنجه علیه حسین درخشان وبلاگ نویس ایرانی کانادایی، خواستار آزادی وی شدند.
«حسین درخشان در حال حاضر دو سال را در انتظار محاکمه در زندان به سر برده و ما گزارش های نگران کننده ای مبنی بر احتمال اعمال شکنجه علیه وی دریافت کرده ایم.»
این پنج سازمان در نامه خود به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ضمن یادآوری این نکته که "قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران حق آزادی بیان را به رسمیت شناخته است"، گفتند: «ما باور داریم که فعالیت های حسین درخشان در چهارچوب حق آزادی بیان انجام گردیده. بنابراین ما از شما تقاضا میکنیم با توجه به اختیاراتتان برای آزادی او و تعهدات ایران برای حفاظت از حقوق اساسی بشر و آزادی های اساسی اقدام فرمائید.»
سازمان های یاد شده با اشاره به عضویت ایران در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، بیم و نگرانی های خود از «شرایط هرچه وخیم تر نویسندگان، روزنامه نگاران، دانشگاهیان و وبلاگ نویسان در جمهوری اسلامی» و همچنین «احکام صادره و تخلفات ایران از تعهدات خود به موجب قوانین داخلی و بین المللی برای محافظت و ارتقای حقوق بشر، از جمله حق آزادی بیان» را در نامه خود به صادق لاریجانی، ابراز نموند.
«ایران در واقع یکی از اولین کشورهای جهان است که در سال 1975 موافقتنامه بین المللی حقوق مدنی و سیاسی را تصویب نموده، که در آن حق آزادی جستجو، دریافت و انتقال هرگونه اطلاعات و افکار، بدون توجه به مرزها، چه به صورت شفاهی، نوشتاری و یا چاپی، در قالب هنر، و یا از طریق رسانه ها توسط همه افراد مورد تضمین قرار گرفته.»
حسین درخشان روز ششم مهرماه سال جاری به جرم "همکاری با دولت های متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک های ضد انقلاب، توهین به مقدسات و راه اندازی و مدیریت سایت های مبتذل و مستهجن" به 19 سال و نیم حبس محکوم شد. او مشخصا یکی از پیشگامان وبلاگ نویسی در ایران و به عنوان "پدر وبلاگ نویسی ایران" شناخته می شود.
به گفته این پنج سازمان «زندان جایی برای حسین درخشان و یا برای ده ها نفر دیگر که برای اعمال حق خود برای آزادی بیان زندانی هستند نمی باشد.»
درخشان که در آبان ماه سال ۱۳۸۷ و در پی بازگشت به ایران بازداشت شده بود، روز ششم مهرماه سال جاری از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به تحمل نوزده و نیم سال حبس و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در رسانه ها محکوم گردید.
حسین درخشان علاوه بر تابعیت ایران، دارای تابعیت کانادایی نیز می باشد. وی که تا پیش از ابلاغ رای دادگاه به ادعای برخی از رسانه ها، در معرض صدور احتمالی حکم اعدام قرار داشت، در مدت حضور خود در خارج از کشور سفری نیز به اسرائیل داشت که از آن به عنوان یکی از اتهامات وی نامبرده می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر