۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

دانشجویان را می‌کشند ولی دادگاهش را خصوصی و خانوادگی برگزار می‌کنند

محسن کوهکن، سخنگوی هيئت رئيسه مجلس نيز ادعا کرد که نيروهای انتظامی با درخواست فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران وارد کوی دانشگاه شده بودند؛ اما فرهاد رهبر اين ادعا را تکذيب کرد و اعلام کرد که در آن شب هيچ کدام از مسئولان کوی دانشگاه حضور نداشتند. در خرداد ماه امسال اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی صحت فيلمی که در همين باره از تلويوزيون فارسی بی‌بی‌سی پخش شد را تأييد کرد ولی مدعی شد که فيلم به نفع لباس شخصی‌ها و به ضرر پليس صداگذاری شده‌است. (این فیلم را در زیر مشاهده کنید)


خبرنگاران سبز، دانشگاه‌ها، وحید زادقی:بيست و پنج خرداد سال گذشته نيروهای موسوم به لباس شخصی با حمايت همه جانبه نيروی انتظامی و پشتيبانی سپاه و بسيج در يک حمله شبانه، شمار زيادی از دانشجويان را مجروح، بسياری را بازداشت و مورد شکنجه و آزار قرار دادند و خساراتی نيز به اموال دانشجويان وارد ساختند که در کمال ناجوانمردی  پنج دانشجوی بی‌گناه را نيز به قتل رساندند.


حمله سال گذشته نيروهای لباس شخصی شباهت فراوانی به يورش سال ۱۳۷۸ داشت با اين تفاوت که نيروهای ضد شورش و لباس شخصی‌ها از سلاح‌های جديد برای حمله به دانشجويان استفاده کردند. باز هم محيط زندگی دانشجويان را به آتش کشيدند و حقيقتا ۱۸ تير ديگری با ابعاد گسترد‌ه تر و ناپاکی و سفاکی بيشتر بر جای گذاشتند. باز هم اتاق‌های خوابگاه دانشگاه تهران منهدم شده و باز هم خون پاک دانشجويان بر در و ديوار آن برجای مانده‌است.


اما تنها دانشجويان خوابگاه کوی دانشگاه مورد حمله قرار نگرفتند بلکه ساير خوابگاه‌های دانشجويی در ايران از جمله دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و شيراز نيز مورد حمله قرار گرفت. در ماه‌های اول حميد رضا کاتوزيان نماينده اصولگرای مجلس و عضو کميته پيگيری حمله به کوی دانشگاه ضمن تاييد دست داشتن بسيجيان در اين حمله گفت که ابعاد اين يورش شديدتر از حمله به کوی دانشگاه در سال ۱۳۸۷ بوده ‌است.


بر اساس قانون ورود نيروهای نظامی و انتظامی به کوی دانشگاه تهران تنها به درخواست رئيس دانشگاه تهران ممکن است، و محسن کوهکن، سخنگوی هيئت رئيسه مجلس نيز ادعا کرد که نيروهای انتظامی با درخواست فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران وارد کوی دانشگاه شده بودند؛ اما فرهاد رهبر اين ادعا را تکذيب کرد و اعلام کرد که در آن شب هيچ کدام از مسئولان کوی دانشگاه حضور نداشتند. در خرداد ماه امسال اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی صحت فيلمی که در همين باره از تلويوزيون فارسی بی‌بی‌سی پخش شد را تأييد کرد ولی مدعی شد که فيلم به نفع لباس شخصی‌ها و به ضرر پليس صداگذاری شده‌است. (این فیلم را در زیر مشاهده کنید)


چند روز قبل، غلامحسين محسنی اژه‌ای با اعلام اينکه پليس، مقصران حوادث کوی دانشگاه و کوی سبحان را شناسايی کرده است گفت: تعدادی از اين افراد بازداشت شده و پرونده آنان به دادگاه رفته است که پس از قطعی شدن حکم آنان اعلام می‌شود.


اما اکنون بعد از يک سال و چهار ماه از اين حادثه خونين، بلاخره امروز اولين جلسه‌ رسيدگی به پرونده‌ حوادث کوی دانشگاه در شعبه‌ دوم دادگاه نظامی يک تهران برگزار شد. به گزارش  روابط عمومی سازمان قضايی نيروهای مسلح، متعاقب اطلاعيه‌ مورخ ۹/۴/۸۹ سازمان قضايی نيروهای مسلح پيرامون صدور کيفرخواست در مورد اتهامات ۲۷ نفر از متهمان حوادث کوی دانشگاه، اولين جلسه‌ دادگاه رسيدگی به اين پرونده صبح امروز ـ سه‌شنبه ـ برگزار شد.



در اين جلسه که ۲۳ نفر از متهمان حوادث کوی دانشگاه و وکلای آنان و تعدادی از شکات حضور داشتند، رييس دادگاه با اشاره به روند رسيدگی به اين پرونده اعلام کرد که مطابق قانون، انتشار اسامی متهمان پس از قطعی شدن حکم دادگاه ميسر خواهد بود.



اما اولين جلسه از رسيدگی به مجرمان اين پرونده امروز به صورت غيرعلنی برگزار و در حالی به پايان رسيد که نه نامی از مجرمان اين پرونده برده شد نه توضيحات بيشتری به خبرگزاری‌ها  داده شد . اگر قرار باشد در جلسات بعدی هم به اين پرونده به ديد يک پرونده خانوادگی نگاه شود، بهتر است اصلا دادگاهی برگزار نشود.



اگر قرار است دستگاه قضايی ايران و شخص آقای لاريجانی رسيدگی به اين جرايم را در حد يک خبر در رسانه‌ها تنزل دهند پيشنهاد می‌کنيم روابط عمومی سازمان قضايی نيروهای مسلح و محسنی اژه‌ای زحمت خبر خوانی را هم ندهند چرا که دستگاه قضايی ايران همسو با نيروهای نظامی وظيفه دستگيری روزانه طرفداران سبز را دارد بنابراين وقتی برای رسيدگی به چنين پرونده‌هايی نيست.



شبه گزارش اين جلسه را به نقل از تابناک در زير بخوانيد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ولين جلسه‌ رسيدگی به پرونده‌ حوادث کوی دانشگاه در شعبه‌ دوم دادگاه نظامی يک تهران برگزار شد.


به گزارش  روابط عمومی سازمان قضايی نيروهای مسلح، متعاقب اطلاعيه‌ مورخ ۹/۴/۸۹ سازمان قضايی نيروهای مسلح پيرامون صدور کيفرخواست در مورد اتهامات ۲۷ نفر از متهمان حوادث کوی دانشگاه، اولين جلسه‌ دادگاه رسيدگی به اين پرونده صبح امروز ـ سه‌شنبه ـ برگزار شد.


در اين جلسه که ۲۳ نفر از متهمان حوادث کوی دانشگاه و وکلای آنان و تعدادی از شکات حضور داشتند، رييس دادگاه با اشاره به روند رسيدگی به اين پرونده و بيان برخی از مقررات آيين دادرسی کيفری، با تاکيد بر ضرورت رعايت ماده‌ ۳۲۷ قانون آيين دادرسی کيفری مصوب ۱۲۹۰ اعلام کرد که مطابق قانون، انتشار اسامی متهمان پس از قطعی شدن حکم دادگاه ميسر خواهد بود.


در ادامه، کيفرخواست صادره عليه متهمان پرونده قرائت شد و موضوع اتهامات و دلايل آن توسط رييس دادگاه به متهمان تفهيم شد.

سپس شاکيان و وکلای آنان و نماينده‌ حقوقی وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوری و نماينده‌ حقوقی دانشگاه تهران شکايت خود را مطرح کردند، يکی از متهمان و وکيلش به دفاع پرداختند و نماينده‌ دادستان نيز از کيفرخواست دفاع کرد.


جلسات بعدی دادگاه جهت رسيدگی به اتهامات متهمان در روزهای بعد برگزار خواهد شد.


گفتنی است علاوه بر رسيدگی به اتهامات ۲۷ نفر از متهمان که رسيدگی به اتهام آنان در دادگاه آغاز شده است، تحقيقات در مورد ۱۷ متهم ديگر پرونده نيز در دادسرای نظامی پايان يافته و پرونده‌ اين متهمان به زودی با صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر