۱۳۸۹ آبان ۲, یکشنبه

حقوق بشر به محاق نمی‌رود - حسن زارع زاده اردشیر

در چند روز گذشته وضعیت دو فعال حقوق بشر، نسرین ستوده و محمد اولیایی فرد در زندان اوین وخیم گزارش شده است . این دو که وکیل دادگستری هستند و وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی را برعهده دارند اینک خود زندانی شده و در شرایط سختی به سر می‌برند .

نسرین ستوده که از ۱۳ شهریور ماه در زندان اوین به سر می‌برد، از سوم مهر ماه در اعتصاب غذاست . این در حالی است که خانواده و وکیل مدافع او هیچ اطلاع دقیقی از کیفیت نگهداری او در زندان و اتهام‌هایش ندارند . نسرین ستوده وکیل مدافع چهره‌های فعال شناخته شده‌ای چون عیسی سحرخیز و حشمت‌الله طبرزدی و تعدادی از نوجوانان محکوم به اعدام را بر عهده دارد . او بارها تهدید شده بود که دست از وکالت فعالان سیاسی و اجتماعی بر دارد .
علی‌رغم مراجعه خانم نسیم غنوی، وکیل مدافع نسرین ستوده به دفتر بازپرس اما موفق به دیدار با او نشده است و مقامات قضایی پاسخ مناسبی در ارتباط با وضعیت نسرین ستوده و دلایل بازداشت او نداده‌اند .
نسرین ستوده هم‌چنین با عضویت در شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران، که سه ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تاسیس شد، کوشش می‌کرد تا برای نهادینه کردن حقوق بشر در ایران مبارزه کند . شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران ائتلافی از فعالان برجسته سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوق بشری و دانشجویی از اصناف و اقشار مختلف است که پس از چند سال تلاش و مذاکره تاسیس شده است .
در حال حاضر تعدادی از اعضای این نهاد از جمله حشمت‌الله طبرزدی، رسول بداغی و محمد اولیایی‌فرد در زندان به سر می‌برند . منصور اسانلو، رسول بداغی، عیسی سحرخیز و حشمت‌الله طبرزدی چهار زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج در بیانیه‌ای ضمن حمایت از خواسته‌های به‌حق نسرین ستوده که برای به‌دست آوردن آنها دست به اعتصاب غذا زده است خواهان پایان اعتصاب او شدند .
دکتر محمد اولیایی فرد، دیگر عضو شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران که به دلیل کوشش‌های حقوق بشری خود به‌ویژه به دلیل پیگیری پرونده‌های تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله حشمت‌الله طبرزدی، کارگران هفت تپه به عنوان یک وکیل دادگستری، به بند کشیده شده است در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد . او که مشاور حقوقی کمیته‌ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی نیز هست برای حمایت از زندانیان سیاسی فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است .
نسرین ستوده به دلیل فشارهای بازجویی و سلول انفرادی و نیز اثرات اعتصاب غذا در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و محمد اولیایی فرد به دلیل بیماری به سختی شرایط زندان را تحمل می‌کند . روز پنج شنبه زمانی که اولیایی فرد در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته بود همسر او توسط ماموران همراه او مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفت .
تحت پیگرد قرار دادن و بازداشت وکلای مدافع و نیز مدافعان حقوق بشر امر تازه‌ای نیست و سال‌هاست که هرکسی یا گروهی که به دفاع از حقوق زیر پا گذاشته شده‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی برخاسته او را مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند .
محمدعلی دادخواه یکی از وکلای مدافعی است که بارها مورد تهدید و تعقیب قرار گرفته است . او که وکالت بیش از ۲۰ نفر از فعالین دانشجویی و سیاسی را برعهده دارد، پس از انتخابات به بهانه‌ی نگهداری اسلحه و موارد مخدر در دفتر کارش دستگیر و پس از چند روز آزاد و به دادگاه انقلاب احضار شد . پیش از او نیز محمدعلی سیف‌زاده، دیگر وکیل مدافع زندانیان سیاسی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر به دادگاه احضار شده بود .
به نظر می‌رسد که مقامات امنیتی و قضایی تلاش می‌کنند تا با فشارهای آشکار و پنهان و سرکوب مدافعان حقوق بشر در پوشش‌های مختلف، مانعی جدی در برابر فعالیت‌های دفاع از زندانیان سیاسی ایجاد کنند و اجازه ندهند دیگر وکلای دادگستری به خود جرأت ورود در این نوع فعالیت‌ها را دهند . با این حال نگاهی به کوشش‌های وکلای مدافع زندانیان سیاسی در یک دهه‌ی گذشته نشان می‌دهد که نه تنها سرکوب آنها بر حذف و کناره‌گیری از فعالیت‌های حقوق بشری منجر نشده بلکه بر تعداد آنها افزوده شده است .
پس از احضار محمدعلی سفری، وکیل مدافع عباس امیرانتظام، حشمت‌الله طبرزدی و تعدادی از دانشجویان بازداشتی ۱۸ تیر ۱۳۷۸ به اداره‌ی اماکن در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۰ که به سکته‌ی قلبی و فوت او منجر شد، عده‌ای تصور می‌کردند که این اتفاق تأثیر منفی بر فعالیت‌های وکلای دادگستری خواهد گذاشت، اما امروز پس از گذشت حدود ۹ سال از درگذشت محمد علی سفری، شاهد حضور قابل توجه وکلای دادگستری در عرصه‌ی فعالیت‌های حقوق بشری هستیم . از این روست که باید گفت حقوق بشر و مدافعان آن به محاق نمی‌روند و در روند بهبود وضعیت حقوق بشر نقش اساسی را ایفا می‌کنند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر