۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

ناراضی دربند چینی برنده جایزه نوبل صلح 2010 شد

Image Hosting by www.up.iranxm.com
به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، کمیته نروژی نوبل روز جمعه جایزه صلح نوبل سال 2010 را به لی شیائوبو، ناراضی چینی که در زندان به سر می برد اعطا کرد. این جایزه به دلیل تلاش های پایدار این ناراضی چینی در زمینه حقوق بشر در چین به او اعطا شده است.
لی شیائوبو به دلیل فعالیت هایش در جهت برقراری دموکراسی و ارتقای حقوق بشر در چین اکنون در حال گذراندن یک دوره طولانی حبس در زندان است.
رئیس کمیته نوبل طی سخنانی در اسلو اعلام کرد، وضعیت چین که به دهمین اقتصاد جهان تبدیل شده است، مسئولیت بیشتری را بر گردن لی شیائوبو می گذارد.
بیش از یکصد پژوهشگر، حقوقدان و فعال چینی، کمیته اعطا کننده جایزه صلح نوبل را ترغیب کرده بودند که امسال جایزه خود را به لی شیائوبو بدهد.
دولت چین پیش تر به کمیته اعطا کننده جایزه نوبل صلح هشدار داده بود که از دادن جایزه نوبل به این ناراضی چینی خودداری کند.
دولت پکن هشدار داده که این موضوع ممکن است به مناسبات چین و نروژ لطمه بزند.
در همین رابطه رئیس کمیته نوبل صلح در نروژ امروز اعلام کرد، این موضوع ممکن است بحث برانگیز شود.
توربورن یاگلند در گفتگو با تلویزیون تی.وی.دو نروژ در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است کمیته نوبل امسال هم مثل سال گذشته مجبور شود از انتخاب خود دفاع کند گفت ، بله، احتمال دارد.
سال گذشته ، کمیته نوبل باراک اوباما را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل اعلام کرد ،اما مجبور شد در برابر انتقادهایی که از زود هنگام بودن انتخاب وی می شد از انتخاب خود دفاع کند.

واکنش دولتهای چين و اروپايی
در پی اعطای جایزه صلح نوبل امسال به لی شیائوبو، ناراضی دربند چینی، دولت چین اعلام کرد اعطای این جایزه به وی با اصول نوبل مغایرت دارد.
وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای ادعا کرده، لی شیائوبو یک مجرم است که در دستگاه قضایی چین به علت نقض قوانین محکوم شده است. اعطای جایزه نوبل صلح به چنین فردی، کاملا با اصول و ارزش های نوبل مغایرت دارد و نوعی انحراف محسوب می شود.
دولت چین پیشتر اعطای جایزه صلح نوبل به لی شیائوبو را اقدامی غیردوستانه توصیف کرده بود.
این در حالیست که نخست وزیر نروژ برغم خشم پکن، اعطای جایزه صلح نوبل به ناراضی چینی را تبریک گفته است.
در پاریس نیز وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای از تصمیم کمیته نوبل صلح حمایت کرد و خواستار آزادی فوری ناراضی چینی از زندان شد.
در برلین نیز سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد، کشورش امیدوار است برنده جایزه صلح نوبل 2010 هر چه زودتر از زندان آزاد شود و بتواند جایزه خود را دریافت کند.
رئیس کمیسیون اروپا نیز در بیانیه ای گفت، تصمیم کمیته اعطای جوایز نوبل، پیامی مهم در حمایت از همه کسانی است که در اقصی نقاط جهان، برخی اوقات به بهای از دست دادن جان خود، برای رسیدن به آزادی مبارزه می کنند.

واکنش گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز امروز اعلام کرد، اعطای جایزه صلح نوبل به لی شیائوبو، ناراضی چینی، حرکتی تاریخی به نفع جنبش آزادی بیان و عقیده در چین محسوب می شود.
گزارشگران بدون مرز با ابراز شادی فراوان از اعطای جایزه صلح نوبل به ناراضی چینی در بیانیه ای اعلام کرد، تهدیدهای مقامات چینی در مورد اقدامات تلافی جویانه برای مرعوب کردن کمیته نوبل و مقامات نروژی، هیچ تاثیری بر روی تصمیم آنها نداشته است و این درسی برای همه دولتهای دموکراتیک است که غالبا در برابر فشارهای پکن تسلیم می شوند.
این سازمان نوشت، جایزه صلح نوبل پیام امید برای برنده این جایزه که به یازده سال زندان محکوم شده است و همچنین پیام امید برای ناراضیان زندانی در سرتاسر جهان و برای ملت چین است.
گفتنی است لی شیائوبو در سال 2004 جایزه گزارشگران بدون مرز برای مدافعان آزادی بیان را دریافت کرده بود.

واکنش دالای لاما و تایوان
دالای لاما، رهبر تبعیدی بودائیان تبت امروز اعطای جایزه صلح نوبل به لی شیائوبو، ناراضی چینی را به وی تبریک گفت و خواستار آزادی فوری او شد.
رئیس دولت تایوان نیز از اعطای جایزه صلح نوبل به یک فعال سیاسی مخالف چینی استقبال کرد و آن را اقدامی تاریخی خواند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر