۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

عفو بین الملل:نسرین ستوده وکیل حقوق بشر در اعتصاب غذای خشک

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: در پی تداوم بازداشت غیر قانونی نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، و محدودیت های ایجاد شده توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی برای ملاقات این عضو کانون مدافعان حقوق بشر با اعضای خانواده اش، سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی که صرفا به خاطر فعالیت های مسالمت آمیزش زندانی شده است گردید.
نسرین ستوده وکیل حقوق بشر ایرانی که در اعتراض به بازداشت خودسرانه اش و شرایط بازداشت از روز نهم آبان ماه اعتصاب غذای خود را از سر گرفته است، از زمان دستگیری در سیزدهم شهریور ماه سال جاری، با تماس گاه و بیگاهی با اعضای خانواده اش، در زندان اوین تهران و در سلول انفرادی بسر می برد.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، امنستی اینترنشنال یادآوری می کند که «وی زندانی عقیدتی ای است که صرفا به خاطر فعالیت های مسالمت آمیزش، از جمله فعالیتش به عنوان یک وکیل دادگستری، برای آزادی بیان و آزادی تجمعات زندانی شده است.»
به گفته سازمان عفو بین الملل نسرین ستوده بطور علنی در مورد ناکارآمدی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صحبت می کرده است و وکالت بسیاری را، از جوانان محکوم به مرگ تا شیرین عبادی برنده جایزه نوبل بر عهده داشته است. پس از بازداشت وی به ندرت موفق به تماس با خانواده خود و وکیلش (احتمالا تنها یک بار) گشته است. آخرین تماس همسر وی در روز نهم آبان ماه صورت گرفته است. نسرین ستوده در دوازدهم آبان ماه مادر، خواهر و دو فرزند خود را ملاقات کرد، اما از ملاقات رضا خندان همسر این وکیل زندانی با وی جلوگیری به عمل آمد.
در مطلب سازمان عفو بین الملل آمده است: «جلوگیری از ملاقات رضا خندان همسر نسرین ستوده با وی، ظاهرا به تلافی فراخوان عمومی وی درباره پرونده این وکیل دادگستری صورت گرفته است.»
دوازدهم آبان ماه گیتی ستوده، خواهر نسرین ستوده پس از ملاقات با این وکیل دادگستری اظهار کرد که در آخرين ملاقات، خواهرش بسيار ضعيف بوده و صورتش هم سياه شده بود و بچه ها هم مدام گريه می کردند. رضا خندان در مورد ملاقات خواهر و فرزندان نسرین ستوده و وضعیت ناگوار روحی ایشان پس از ملاقات با وی، از آن به عنوان بدترین روز عمرش یاد کرد.
روز نهم آبان ماه و در پی ملاقات دادستان تهران با نسرین ستوده در زندان اوین تهران، وی اعتصاب غذای یک ماهه خود در اعتراض به شرايط نگهداری و روند پرونده اش را که چهارم آبان ماه پایان داده بود مجددا، اما اینبار به صورت خشک از سر گرفت.
در دادگاه وی که روز بیست و چهارم آبان ماه برگزار خواهد شد، وی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر (CHRD) - که شیرین عبادی موسس این کانون هم از احتمال شکنجه وی در بازداشت اظهار نگرانی کرده است - مواجه خواهد بود.
در خاتمه، سازمان عفو بین الملل از همگان خواست تا با ارسال فوری نامه به دفاتر رهبر جمهوری اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، و همچنین نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از ایران، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط نسرین ستوده، و تضمین حفاظت وی از شکنجه و سایر بدرفتاری ها در ایام بازداشت و اعطای حق دسترسی فوری و مرتب به وکیل و همسر و خانواده اش شوند و به مقامات جمهوری اسلامی یادآور گردند که اصول بنیادین سازمان ملل متحد در مورد نقش وکلا، نه تنها می گوید که وکلا می بایستی دسترسی بدون ارعاب، مانع تراشی، اذیت و آزار و یا دخالت های نادرست، به انجام کارهایشان داشته باشند، بلکه آنها همچنین مستحق آزادی بیان که شامل حق شرکت در بحث های عمومی در موضوعات مربوط به قانون، دستگاه قضایی و همچنین ارتقاء و حفاظت از حقوق انسانی است می باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر