۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

سازمان ملل نقض وحشیانه حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای، نقض وحشیانه حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.
به گزارش رادیو آمریکا، در این قطعنامه که با ۸۸ رای موافق، ۴۴ رای مخالف، و ۵۷ رای ممتنع تصويب شد، از نقض جدی حقوق بشر در ایران عمیقا ابراز نگرانی شده است.
در این قطعنامه به مواردی نظیر سرکوب گسترده مدافعان حقوق بشر، بازداشت های خودسرانه، محاکمه های ناعادلانه و شکنجه استناد شده است.
قطعنامه همچنین از مجازات مرگ در ایران انتقاد کرده و می گوید سنگسار و خفه کردن به عنوان روش های اعدام در ایران به کار گرفته می شود. جمهوری اسلامی همچنین کسانی را که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده اند به مجازات مرگ محکوم و آن را اجرا کرده است.
قطعنامه همچنین به ادامه تبعیض و دیگر شکل های نقض حقوق بشر در ایران، که گاهی به منزله آزار اقلیت های قومی و مذهبی، مانند کردها، بلوچ ها و مسلمانان سنی است، اشاره می کند.
قطعنامه سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی می خواهد به تعهدات خود در رعایت حقوق بشر عمل کند.
جمهوری اسلامی هیئتی را به سرپرستی محمد جواد لاریجانی برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه به نیویورک فرستاده بود، اما همه تلاش های آنها ناکام ماند و قطعنامه با رای بیشتری نسبت به سال گذشته به تصویب رسید.
سال گذشته قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران با ۷۴ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع، در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر