۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: تحصن و تجمع در پلی تکنیک در روز ١٦ آذر

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار بیانیه ای از دانشجویان این دانشگاه دعوت کرد تا در روز سه شنبه ١٦ آذر، از ساعت١٠ تا ١٢ کلاس‌های درس در این دانشگاه را تعطیل کرده و تحصن سکوت برگزار کنند.

به گزارش دانشجونیوز، در بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر همچنین به فشارهای وارد شده از سوی حاکمیت بر دانشجویان طی یک سال گذشته اشاره شده است.

این انجمن همچنین در بخشی از بیانیه خود گفته است: "اکنون که مردم شجاعانه و به قیمت خون خود، مطالبات شان را در خیابان ها فریاد زده اند و حاکمان به خاطر نشنیدن (یا تظاهر به نشنیدن) این فریاد ها سرزنش و محکوم می شوند، ما دانشجویان نمی توانیم و نباید فراموش کنیم یا نشنیده بگیریم."

متن کامل بیانیه انجمن اسلامی پلی تکنیک به شرح زیر است:

گل زرد و گل زرد و گل زرد
بیا با هم بنالیم از سردرد
عنان تا در کف نامردمان است
ستم بر مرد خواهد کرد نامرد

در آستانه ١٦ آذری دیگر هستیم. روزی که به سبب مبارزات آزادی خواهانه و ظلم ستیزانه دانشجویان در سنگر دانشگاه و پرپر شدن سه آذر اهورایی در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام روز دانشجو ثبت شده است که به همین بهانه، سال هاست در این روز ندای آزادی خواهی و ظلم ستیزی دانشجویان از سرتاسر دانشگاه های ایران به گوش می رسد.

در این سال ها که دیکتاتوری بال های سیاه اش را بیش از پیش گشوده است، استبداد پیرو حاکمیت اقتدارگرا به واسطه ی جوهره ی وجودی اش هیچ گونه انتقادی را نمی پذیرد و لاجرم و از روی ضعف و ناتوانی سعی در انکار واقعیاتی دارد که ماهیت دیکتاتور مابانه اش را به خطر می اندازند. حاکمیت قانون گریز با نادیده گرفتن حق انتقاد و نظارت مردم و جامعه مدنی راه های اصلاح گری جامعه و به طبع رشد و پویایی بالنده را بر روی خویش بسته است. خواست های تمامیت طلبانه این دولت مهرورز! محصولی جز تحمیل تحریم های شدید، سخت تر شدن شرایط زندگی برای مردم، پسرفت و یا حتی در بهترین حالت در جا زدن در تمامی زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نداشته است که رفع آن تنها با عقب نشینی حاکمیت و احترام به حقوق مردم و نخبگان کشور قابل حل است.
سیاست ها و اقدامات اقتدار گرایانه و تمامیت خواهانه ی حاکمیت کنونی (که گویی چشم بسته به تاخت به سوی نابودی می شتابد) از جمله:

- بسته شدن بیش از پیش فضای دانشگاه های کشور
- صدور احکام بی شمار حبس های سنگین برای دانشجویان و به زندان انداختن بیش از هفتاد دانشجو
- قدرت بخشیدن بیش از پیش به نیروهای اطلاعاتی در دانشگاه، نهاد ایدئولوژیک رهبری و نیروهای شبه نظامی دانشگاه
- اضافه شدن انواع گزینش ها و تفتیش عقاید قرون وسطایی دانشجویان و استادان
- دست درازی های بی شرمانه به حریم شخصی دانشجویان
- احضارهای بی شمار به کمیته ی انضباطی
- سلب حق مسلم ادامه تحصیل از دانشجویان با ستاره دار کردن و محرومیت از تحصیل آنان
- حذف برخی رشته های علوم انسانی و استخراج مدل به اصطلاح اسلامی علوم انسانی در مقابل مدل غربی آن
- اجرای سیاست "دولت محوری" در دانشگاه به جای "دانشجو محوری"
- تلاش برای شست و شوی مغزی دانشجویان ورودی جدید با محصور کردن آنان

تنها بخشی از مثنوی هفتاد من کاغذ ظلم های تحمیل شده به دانشگاهیان می باشد که همه و همه ١٦ آذر امسال را با ١٦ آذر سال های گذشته متفاوت می نماید.

سال گذشته ١٦ آذر، در اوج خروش جنبش سبز ملت ایران فرا رسید. خیابان ها از حضور پر شور و آرام مردم لبالب بود و فضای دانشگاه از فریاد آزادی خواهی و استبداد ستیزی دانشجویان پر شده بود. مراسم روز دانشجو که در سراسر کشور در فضایی خاص و پرشور برگزار می شد در پلی تکنیک به اوج رسید. سخنرانی شجاعانه و کوبنده ی مجید توکلی، فریاد فرو خفته ی دانشگاه بود که اندام پوسیده ی استبداد را به لرزه انداخت. پس از آن همان طور که از حاکمیت انتظار می رفت، سرکوب دانشگاه شدت گرفت و دانشجویان بسیاری محروم از تحصیل، اخراج و زندانی شدند. به موازات آن سرکوب جنبش سبز نیز پس از تظاهرات خونین عاشورا با شدت و بی رحمی بیش تری دنبال شد.

اکنون و پس از گذشت یک سال، در پی آن سرکوب بی رحمانه و همه جانبه که هم زمان از خشونت عریان و دروغ پردازی وقیحانه نیرو می گرفت، خیابان ها از حضور مردم خالی شده است. اما دانشگاه که پیش از شکل گیری جنبش سبز نیز عرصه ی طرح و پیگیری مطالبات آزادی خواهانه ی ملت ایران بود، نباید از حضور دانشجویان به عنوان قشر آگاه و پیشرو جامعه خالی بماند. اکنون که مردم شجاعانه و به قیمت خون خود، مطالبات شان را در خیابان ها فریاد زده اند و حاکمان به خاطر نشنیدن (یا تظاهر به نشنیدن) این فریاد ها سرزنش و محکوم می شوند، ما دانشجویان نمی توانیم و نباید فراموش کنیم یا نشنیده بگیریم.

در این میان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیرکه از دیر باز در قلب تپنده جنبش دانشجویی ایران، پلی تکنیک تهران پرچم آزادی خواهی و استبداد ستیزی را برافراشته است همچون گذشته با تاکید بر اهداف مدنی خویش به نمایندگی مطالبات راستین ملت ایران خواهد پرداخت.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر (پلی تکنیک تهران) به عنوان نماینده بر حق دانشجویان دانشگاه، مراسم روز دانشجو را در دانشگاه امیرکبیر، قلب تپنده جنبش دانشجویی برگزار خواهد کرد. انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه از دانشجویان فهیم این دانشگاه دعوت می کند که به صورت آگاهانه و فعال، کلاس های ساعت ١٢-١٠ روز ١٦ آذر خود را تعطیل کرده و در پارک مجید توکلی در سکوت و آرامش به تحصن بنشینند.

به امید ایران دموکراتیک، دانشگاه مستقل و دانشجوی آزاد
به یاد مجید توکلی ستاره ی درخشان سپهر جنبش دانشجویی ایران

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر