۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

فراخوان تشکل های دانشجویی جهت برگزاری مراسم ۱۶ آذر و روز دانشجو

جرس: به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو،  درحالیکه نزدیک به صد تن از دانشجویان و فعالان دانشجویی کشور، کماکان در بازداشت به سر می برند، و فشار بر دانشجویان و تشکل های دانشجویی و احضار و توقیف و تهدید آنان همچنان ادامه دارد، دانشجویان دانشگاههای سراسرکشور، با صدور بیانیه هایی، به استقبال روز دانشجو رفته و خطاب به حاکمیت خاطرنشان کرده اند "هم‌کلاسی‌های ما را آزاد کن. دست از کینه و لجاجت بردار و بگذار همکلاسی هایمان به آغوش گرم دانشگاه بازگردند وگرنه ما نزد آن‌ها می‌رویم."      
 به گزارش منابع خبری و دانشجویی، فعالان دانشجویی دانشگاههای علامه طباطبایی، شهید بهشتی، فردوسی و آزاد مشهد، تهران و علوم پزشکی تهران، صنعتی بابل، مازندران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیر، بین‌المللی و آزاد قزوین و واحدهای دانشگاه آزاد تهران مرکز، شرق، علوم تحقیقات، صنعتی شریف و مجموعۀ دانشگاههای شهر تبریز، همچنین جبهه متحد دانشجویی، از جمله تشکل ها و فعالانی هستند که همانند سال های قبل، با صدور بیانیه هایی جداگانه، ضمن بزرگداشت و گرامیداشت آن روز، از برگزاری مراسم اعتراضی روز۱۶ آذر و پشتیبانی خود از اعتراضات مشابه خبر داده اند.

در همین حال، به گزارش منابع دانشجویی، دانشجویان فعالان دانشجویی دانشگاههای کشور، طی هفته های اخیر، و بویژه سه روز گذشته، ضمن پخش و نصب تراکت، پوستر، شبنامه، بولتن و همچنین روزنامه های تک برگیِ «دانشجـــو»، «کلمــه» و «اعتــمادملی»، به پخش بیانیه های دانشجویی و رهبران جنبش پرداخته و با شعارنویسی های خود، فضای امنیتی و پلیسی حاکم بر دانشگاهها را مورد بی توجهی قرار داده اند.
 
آذر، ماه دانشجویان است
اولین پیام داخل کشور به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو، از سوی میرحسین موسوی منتشر گردید که وی خطاب به دانشجویان، آنها را همراهان پرمهر و شجاع جنبش سبز نامید و خاطرنشان کرد با توجه به ایجاد محدودیتها برای دیدار مستقیم وی با دانشجویان، لازم دیده که به عنوان قدردانی این پیام را برای آنها بفرستد. موسوی در تجلیل از دانشجویان، آنها را "دیده بان بیدار مخاطرات جامعه ایران" خواند و به مستبدان یادآوری کرد که به کارگیری زر و زور و تزویر، فاصله مردم را با آنها بیشتر می کند.
 
همچون گذشته با شما خواهم بود
مهدی کروبی نیز، در پیامی در همین رابطه و در گرامیداشت روز دانشجو، ضمن تاکید بر مقاومت و ایستادگی در مقابل قانون شکنان و تمامیت خواهان، خطاب به جوانان و دانشگاهیان گفته است: "تجربه نشان داده که فضای ترس و خفقان باقی نخواهد ماند. دروغ، تزویر و ریا هیچگاه پایدار نیست. لذا باید حضور خود را در صحنه حفظ کرد، چرا که خار چشم بدخواهان ملت ایران حضور در صحنه است. تمامیت خواهان و انحصارطلبان به دنبال ناامید کردن مردم هستند، اما جایی که امیدواری و ایستادگی در مقابل آن ها وجود داشته باشد، مسلما مجبور به عقب نشینی خواهند بود... بدانید همچون گذشته مهدی کروبی در کنار شما خواهد بود و تا پایان ایستاده است."
 
جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه های تهران
در آستانه روز دانشجو، جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاههای استان تهران، فراخوانی جهت دعوت به برگزاری مراسم آن روز صادر کرده و خاطرنشان ساخته اند "برما دانشجویان آزادی خواه است که سکوت نکنیم و به انحا مختلف اعتراض خود را به استبداد نشان دهیم. بر مبارزین  دانشجویی است که با توجه شرایط دانشگاه  محل تحصیل خود برنامه های مستقل اعتراضی برگزار کنند. در حال حاضر تجویز یک شکل از حرکت های اعتراضی برای دانشگاه های مختلف با شرایط متفاوت نمی تواند نتیجه یکسانی داشته باشد. فعالین دانشجویی در دانشگاه محل تحصیل خود می بایست با در نظرگرفتن امکانات و محدودیت ها، ایده های جدید برای گرامی داشت روز دانشجو بپرورانند. برپایی تجمع و تحصن اعتراضی موثرترین راه برای تزریق روحیه مبارزه طلبی به شریان جنبش دانشجویی است. در صورت عدم امکان برگزاری تجمع، حرکات اعتراضی همه گیرتر و کم هزینه تر چون تعطیلی کلاس های درس و حتی تعطیلی دانشگاه و نیز شعار نویسی و پخش شب نامه های اعتراضی می تواند توسط فعالین دانشجویی در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد."
 
سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)
سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز، به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو، بیانیه ای صادر کرده و خاطرنشان می سازد "آذر این سالها سبز است و سبز یعنی تحمل، آگاهی، صبر، استقامت، نستوهی و بخشش. یعنی مدارا، یعنی حق گویی  یعنی حقیقت جویی و یعنی خواستن روزگار نیک و شرافتمندانه برای هر کس و همه کس و جنبش دانشجویی امروز حاملان اصلی تمامی این مفاهیم والا و زیباست. جنبشی که فعالانش به بند کشیده می شوند، ستاره دار می شوند و از تحصیل محروم می شوند، ضربه حبس های سخاوتمندانه و طویل المدت هشت ساله و ده ساله را ناعادلانه و ظالمانه بر گرده خویش حس می کنند، زجر می بینند و ستم می کشند. از اولیه ترین حقوق خویش محروم می شوند چنانکه حق بیمار شدن نیز ندارند چرا که درمان را نیز از ایشان دریغ می کنند و اما از درون زندان جور و جفا برای مردم خویش تنها یک پیام دارند: پیام آزادی برای همگان حتی آنانکه در بندشان کرده اند. پیام صلح، پیام دوستی و آرزوی زندگی شرافتمندانه  برای دشمنان خویش و این آرزو که  ای کاش رویای شیرین ما کابوس کسی نبود".
 
دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه و غیر حکومتی)
 
در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) نیز، با انتشار بیانیه ای، ضمن انتقاد از خفقان موجود در کشور، سرکوب اعتراضات مردمی، بازداشت و شکنجه فعالین سیاسی و دانشجویی و همچنین شرایط حاکم، از تمامی دانشجویان برای برگزاری هر چه با شکوه تر بزرگداشت و مراسم این روز، دعوت بعمل آورده و ضمن تقاضای آزادی تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی، خاطرنشان ساخت "هرگز از آرمان های بلند ملت ایران، برای دستیابی به دموکراسی و نابودی تمام آثار دیکتاتوری و استبداد در کشور، دست نخواهیم کشید."
 
 تهران و علوم پزشکی تهران
غیر از دانشجویان سبز دانشگاه تهران که دانشجویان را به اعتصاب و عدم حضور در کلاس ها در روز دانشجو دعوت کرده بودند، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌‌ تهران و علوم پزشکی نیز، طی بیانیه‌ای با اشاره به تاثیر حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ و نقش دانشجویان در این رخدادها، مطالبات خود را در بیانیه ای چنین اعلام کردند "چه شده که ما این‌چنین سخت و سهمگین آسیب می‌بینیم و بر روح و جانمان ضربه می‌زنند؟ و چه چیزی در اعماق وجودمان و آرزوهایمان نشسته که چنین راهی را باید بپیماییم؟... امیدواریم ۱۶آذر امسال نیز شاهد حضور پرشکوه دانشجویان آگاه در صحنه‌ی مطالبات برحق‌شان باشیم."
 
انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی، در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو، این روز را "نماد ایستادگی و همراهی دانشجویان با یکدیگر" دانسته و خاطرنشان کردند "این تشکل دانشجویی امیدوار است در افت و خیزهای روند آزادی خواهی و حرکت به جلوی ملت ایران، هر چه زودتر به نقطه و گره‌گاه های وصل و نشاط و تحرک برسیم و بتوانیم بار دیگر خودمان بر سرنوشت خودمان حاکم باشیم. . امیدواریم ۱۶ آذر امسال شاهد حضور پر شکوه دانشجویان آگاه در صحنۀ مطالبات بر حقمان باشیم و مسئولان و حاکمان نیز هوس به خاک و خون کشیدن فرزندان ملت را از خود به دور کنند."
 
گفتنی است درخواست مجوز برای تحصن و تجمع و مراسم انجمن اسلامی دانشجویان و تشکل های دیگری که منتقد و مخالف وضع موجود هستند، با بی توجهی و مخالفت مقامات انتصابی دانشگاه روبرو شده و جریان بسیج توانسته است مجوزی برای مراسم خود در دانشکده فنی کسب نماید.
 
دانشگاههای فردوسی و آزاد مشهد
همزمان با تهران، فعالان دانشجویی دانشگاههای فردوسی و آزاد مشهد نیز، در جهت گرامیداشت ۱۶ آذر و مراسم روز دانشجو، با صدور اطلاعیه ای که در دانشجو نیوز منتشر شد، خاطرنشان کردند "۱۶ آذر در پیش است و اینک ماییم و گوی و میدان! حصن کاذبی که حاکمان برای خود دست و پا کرده اند، شکننده است و نیاز به همت جوانانی با دغدغه و بی ادعای قدرت و در عین حال جسور دارد که یقینا دانشجویان نسل جدید با کارنامه یک سال اخیر خود نشان داده اند که قابل این تاثیرگذاری هستند. لذا بایادآوری حماسه های سال گذشته و مقاومت جانانه  مردم و دانشجویان در برابر سرکوب عریان حکومت، ما دانشجویان سبز دانشگاههای فردوسی و آزاد مشهد اعلام می داریم برای بزرگداشت این روز طبق برنامه زیر عمل خواهیم نمود:
دانشگاه فردوسی مشهد:  دوشنبه ۱۵ آذر ساعت ۲۱، الله اکبر شبانه در خوابگاه دانشگاه
سه شنبه ۱۶ آذر ساعت ۱۲، تجمع اعتراضی از مقابل درب دانشکده مهندسی تا سازمان مرکزی و درب وکیل آباد
دانشگاه آزاد مشهد: سه شنبه ۱۶ آذر ساعت ۱۲، تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان سلف سرویس این دانشگاه"
 
صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
 
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) نیز، طی فراخوانی که به مناسبت مراسم ۱۶ آذر منتشر نمود، با اشاره به وضعیت "مجید توکلی" دانشجوی زندانی آن دانشگاه، از عموم دانشجویان خواست تا در مراسم ۱۶ آذر و بزرگداشت روز دانشجو شرکت کنند و خاطرنشان ساخت "انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر از عموم دانشجویان سراسر کشور دعوت می‌کند در مراسم روز دانشجو شرکت کنند تا همراه با یکدیگر فریاد بزنیم دانشگاه زنده است."
 
دانشگاه آزاد تهران شرق
با نزدیک شدن به ۱۶ آذر، انجمن سبز دانشگاه آزاد واحد تهران شرق نیز، با انتشار بیانیه ای خبر از تجمع احتمالی در این روز را داده و در بیانیه خود آورده است "تشكل هاي دانشجويي با شكنجه، ظلم، تجاوزو تهديد سكوت نخواهند كرد وبه راه سبز واستوارشان ادامه خواهند داد زيرا به خوبي مي دانند با همبستگي و صبر خود ظلم را ريشه كن خواهند كرد."
 
دانشگاه آزاد تهران مرکز
دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز نیز- که از فعال ترین دانشجویان در اعتراضات سال گذشته بودند- در آستانه فرا رسیدن روز دانشجوی امسال، اقدام به صدور بیانیه ای اعتراضی کرده و خاطرنشان ساخته اند "راه های مبارزه و مقاومت بسیار است. چه آنچه این راه ها فقط به حضور در خیابان نباید ختم شود. تمرین وتفکر و رسیدن به راه حلی جمعی و استقامت و از خود گذشتگی می تواند موجب اعتماد دانشجویان شود و سبب ساز حرکت های اثر گذار شود."
این بیانیه با دعوت به تجمع روز سه شنبه در آن دانشگاه در۱۶ آذر، از همکلاسی های خود خواسته است که در مقابل گام های ویرانگر استبداد ایستادگی کنند.
 
 
دانشگاه شهید بهشتی
فعالان دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی نیز، با صدور بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو، ضمن اعتراض به وضعیت کنونی حاکم بر دانشگاه‌ها، حمله علوم انسانی، اخراج اساتید و دانشجویان، تعلیق و محرومیت از تحصیل دانشجویان را محکوم کرده و با بیان این که "مسئولیتی که تاریخ بر دوش ما گذاشته، سکوت را برای همۀ ما حرام کرده" آورده اند: "جنبش دانشجویی ایران، که پیشتاز نهضت آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی ملّت ایران است، اکنون در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد. چنگالِ تیزِ طمعِ شحنگان و قدرت‌پرستان، امروز عیان‌تر از همیشه در برابر دانشگاهیان گشوده شده است. از یک سو تن دانشجویان را به بند اسارت کشیده‌اند و از سوی دیگر با حمله به علم و دانش و تحدید و حذف آن، ذهن دانشجویان را محبوس می‌خواهند. زندان‌ها را آباد کرده‌اند و دانشگاه‌ها را ویران...حاکمیت باید بداند سکوت ظاهری دانشجویان و دانشگاهیان، سکون نیست، انتظار است...آذر بار سنگینی است بر دانشجویان. نیمه آذر در راه است و ما آذرها را در پس خود داریم."
 
دانشگاه علم و صنعت
در آستانه روز دانشجویان ایران، دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت نیز، این روز را "عزای علم و صنعت" عنوان کرده و خواستار "معرفی قاتلین فرزندان ملت و محاکمه آنها در برابر دیدگان مردم" شدند. دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در بیانیه خود در این زمینه تصریح نموده اند "ضمن محکوم کردنتهدید و بازداشت فعالین دانشجویی کشور و تقاضای آزادی برای تمام زندانیان سیاسی، در حمایت از خانواده مظلوم آسا و برای ارج نهادن به مقام انسانیت، روز ۱۶ آذر ماه که نماد پیوند دانشگاه و جامعه است را روز عزای علم و صنعت عنوان کرده و در ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ با نمادهای مشکی و سکوت به نشان پایبندی بر مبارزهی مسالمت آمیز، در پارک شهید آسا حاضر میشویم تا بر صبر و استقامت مان تاکید کنیم و نشان دهیم دانشگاه همواره زنده است."
 
گفتنی است کیانوش آسا، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و از شهدای جنبش سبز در اعتراضات سال گذشته بود.
 
تربیت معلم تهران
به مناسبت روز دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم نیز اقدام به انتشار بیانیه ای کرده و خاطرنشان ساختند: "امسال اما به حالی به استقبال آذر ماه می‌رویم که تلخ کامیمان بیش از پیش و زخم های نشسته بر جانمان جانکاه‌تر از قبل است. به یمن سایه سنگین دولت کودتا در یک سال و نیم گذشته، هر یک به قدر قرنی تجربه اندوختیم. تجربیاتی تلخ، به قیمت شهادت پاک‌ترین و مظلوم‌ترین لاله ‌های سرزمینمان، به قیمت به بند کشیده شدن دوستان و همسنگرانمان، به قیمت داغ گرانی که بر سینه‌ی مادران سرزمینمان نشست و به قیمت تغییر سرنوشت و مسیر زندگی خودمان. اگرچه بیش از این هم انتظار نمی‌رفت از حکومت تا دندان مسلحی که پاسخ گل‌های سپید آشتی را با گلوله می‌داد و ترور و تجاوز را پاسخی برای سکوت سبزمان می‌دانست. حاصل اما برای ما جز درد، کوله باری شد از تجربیاتی سبز که قطعا دست مایه‌ای برای آزادی و آبادانی فردای میهن خواهد بود."
 
دانشگاههای چهارگانۀ تبریز
جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه های سراسری، علوم پزشکی، آزاد و صنعتی سهند تبریز نیز، در آستانه روز دانشجو طی بیانیه ای مشترک خاطرنشان کردند "در آستانه روز دانشجو اما دانشجویان بیش از هر طبقه دیگری تحت فشارهای امنیتی قرار دارند. دهها دانشجو غالبا به دلایل واهی در زندان به سر میبرند و عده کثیری از اساتید فرهیخته و برجسته بازنشسته شده و یا از تدریس محروم گشتهاند. سودای تصفیه دانشگاهها و انقلاب فرهنگی دوم آنچنان عقل از سر حاکمان ربوده که حتی صلاح خویش را نیز نمیبینند و در صدد آزمودن دوباره ایدههایی هستند که به صراحت تاریخ فرجامی جز شکست نداشتهاند. برخوردهای نابجا و کم سابقه امنیتی با سرمایههای آینده کشور همچنان ادامه دارد و روند سوق دادن میهن به ناکجا آباد به شدت در جریان است. ظاهرا بنای حاکمان بر این قرار گرفته که هر صدای اعتراضی را در نطفه خفه کنند و جامعهای یک دست، منفعل و گوش به فرمان بسازند..."
 
دانشجویان تبریز در این بیانیه مشترک همچنین آورده اند "ما به نمایندگی از طرف بخشی از دانشجویان دانشگاههای تبریز، ضمن محکوم نمودن برخوردهای مزبور همبستگی خود را با مبارزات حق طلبانهی تمامی دانشجویان آزادی خواه ایران اعلام نموده و ضمن حمایت از بیانیههای اخیر دانشجویان دانشگاه تهران و اعلام اعتصاب در روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱٧ آذر، دانشجویان سبز دانشگاه های تبریز را نیز به اقدام مشابه فرا میخوانیم." 
 
صنعتی نوشیروانی بابل
انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی دانشجویان زندانی آن دانشگاه شده و در بیانیه خود خطاب به حکومت خاطرنشان کردند "هم‌کلاسی‌های ما را آزاد کن. دست از کینه و لجاجت بردار و بگذار همکلاسی هایمان به آغوش گرم دانشگاه بازگردند والا نوشیروانی نزد آن‌ها می‌رود..."
 
دانشگاه آزاد ساری
در همین راستا، دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد ساری نیز، در پیامی به مناسبت روز ۱۶ آذر اعلام کرده اند "در يادآوری ايستادگی ها و مبارزات دانشجويانی كه برای حقوق ملت ايران در چند دهه اخير خصوصاً در چندين ماه اخير در مقابل حاكميت مستبد ايستادگی كرده و خواستار حقوق مردم شده‌اند در تجمع  روز ۱۶ آذر شرکت خواهیم کرد و در مراسم اعتراضی شرکت خواهیم کرد تا به ديكتاتور نشان دهيم كه نمی توان مقابل رويش جوانه ها ايستادگی كرد وعاقبت ديكتاتوری چيزی جز شكست ديكتاتور نيست و اين ما هستيم كه با ايستادگی در مقابل استبداد به پيروزی می رسيم."
 
دانشگاه بین المللی قزوین
 جمعی از دانشجویان مستقل دانشگاه بین المللی قزوین نیز، با انتشار بیانیه ای به مناسبت ۱۶ آذر اعلام برنامه کرده و در بیانیه خود خاطرنشان ساخته اند "ما دانشجویان این دانشگاه در روز سه شنبه ۱۶ آذر، در اعتراض به شرایط حاکم و برای بزرگداشت یاران دبستانی مان، پس از اتمام کلاس های صبح (ساعت ١١:٣۰) و در محوطه میان دو دانشکده فنی و پایه  تجمع خواهیم کرد."
 
دانشگاه پیام نور قزوین
دانشجویان سبز دانشگاه پیام نور قزوین نیز، در این رابطه آورده اند "...با توجه به فضای سیاسی موجود، ما پیش بینی میکنیم که ۱۶ آذر ماه امسال نقطه عطفی در تاریخ مبارزات سیاسی دانشجویان ایران خواهد بود و ما دانشجویان سبز دانشگاه پیام نور قزوین، ۱۶ آذر -  ساعت ۱۰ صبح – میدان قلم، در کنار دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین حضور می یابیم و این روز را گرامی می داریم."
 
آزاد شهرری
فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد شهرری نیز، با انتشار اعلامیه ای به مناسبت روز دانشجو، از شرکت در مراسم آن روز خبر داده و از تمامی دانشجویان آن واحد دانشگاه آزاد دعوت کردند در روز سه شنبه مقابل آن دانشگاه تجمع نمایند.
 
دانشگاه علامه
دانشجویان معترض سبز دانشگاه علامۀ تهران نیز، با انتشار بیانیه ای به مناسبت ١٦آذر، "به عاملین استبداد در دانشگاه" هشدار دادند که "بیش از این نامتان را در تاریخ این دانشگاه ملازم نفرت دانشجویان و اساتید نگردانید".
آنها همچنین در بیانیه خود زندان اوین را "به دانشگاهی از نماد مظلومیت دانشجویان" تعبیر کردند.
 
دانشگاه مازندران
به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو و همگام با تشکل ها و فعالان دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه های مازندران نیز، با انتشار بیانیه ای، نسبت به وضعیت برخی از دانشجویان در بند انتقاد کرده و آورده است "اعلام مي داريم که از خواسته هاي به حق و قانوني ملت و خود پا پس نمي کشيم و در آستانه ي واقعه ي تاريخي ۱۶ آذر به حاکمان جمهوري اسلامي هشدار مي دهيم که از رفتار غيرقانوني و غير مدني خود دست بکشند و در فرصت باقي مانده با آزاد نمودن تمامي زندانیان سیاسی واعضاي به گروگان گرفته شده دفتر تحکيم وحدت از جمله مجید توکلی، ضیاءنبوی، محسن برزگر و... بیش از این خود را در مسیر سراشیبی سقوط نکشاند."
 
دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تهران نیز، با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرده اند "چون همیشه پیش­گام در حرکت­های دانشجویی با فریاد دانشگاه زنده است و با یاد شرف و آبروی دانشگاه  میلاد اسدی  تا آخرین نفس در مسیر مبارزه با استبداد کنونی ایستادگی خواهیم کرد."
 
جبهه متحد دانشجویی (داخل کشور)
تشکل جبهه متحد دانشجویی نیز، در بیانیه ای به همین مناسبت آورده است " حکومت گمان می کند که با بازداشت و تبعید فعالین دانشجویی می تواند دانشگاه را به فضایی مرده و قبرستانی تبدیل نماید. خیر! تدارک دانشجویان آزادیخواه در تهران و دیگر شهرها در آستانه روز دانشجو نشان از عزم و اراده استوار آنها برای هر چه با شکوه تر برگزار نمودن مراسم روز دانشجو دارد... جبهه متحد دانشجویی ازدانشجویان و مردم آزاده ایران می خواهد که در روز دانشجو همبستگی خود را با دانشجویان دربند و زندانیان سیاسی اعلام نمایند.از هم میهنان برون مرز نیز انتظار می رود بواسطه آزادی عمل بیشتری که دارا می باشند  بغض های فرو خورده هم میهنان دربند خود را با صدای هر چه رساتر به گوش جهانیان برسانند... و از دانشجویان آزادیخواه می خواهیم در روز ۱۶ آذر با استفاده از روشهای نوین اعتراضی وعدم حضور در کلاس ها اعتراض خود را به حاکمیت سرکوب و شکنجه نشان دهند."
 
جبهه متحد دانشجویی (خارج از کشور)
در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، و در ادامه حمایت ها از جنبش و اعتراضات دانشجویی، تشکل "جبهه متحد دانشجویی" (خارج از کشور) نیز بیانیه ای در این خصوص صادر کرده و خاطرنشان نمود "حكومتی ها دانشگاه را با پادگان اشتباه گرفته اند ... اما دانشجویان همانگونه كه در گذشته هیچ گاه منقاد قدرت های حاكم نشدند، امروز نیز جز به راه آزادی و عدالت  در برابر هیچ  مرجع اجباری سر تسلیم فرو نخواهند آورد . ازاین رو ۱۶ آذر ماه همچون ۱۸ تیر ماه هر سال روزهایی برای فریاد و سردادن همه این سخن ها است ."
 
فعالین دانشجویی اصلاح طلب دانشگاه های سراسر کشور
در همین راستا، جنبش اتحادی فعالین دانشجویی اصلاح طلب دانشگاه های سراسر کشور نیز، به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو بیانیه ای را صادر نموده و آورده اند "...جنبش اتحادی فعالین دانشجویی اصلاح طلب به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی کشور ضمن دعوت از دانشجویان برای شرکت در مراسم روز دانشجو به تمامی فعالین دانشجویی ایران این نوید را می دهد که در طول تاریخ هیچگاه ظلم پابرجا نمانده است...."
 
گفتنی است بهاره هدایت، عضو زندانی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز، طی پیامی از زندان، ضمن تاکید بر ادامه ایستادگی در برابر مستبدان گفته است: "ساییده شدیم و نشکستیم و سر خم نکردیم. همچنان ایستاده ایم، اگر چه با دل های تنگ و بی قرار ، نظاره گر تلاش مستبدان برای تاراج گلدانی هستیم که ما و گذشتگانمان برای پروردنش، خون دل به سینه فرو خورده ایم."
 
آخرین زندانی باقی مانده از وقایع کوی دانشگاه (۱٨ تیر)، بهروز جاوید تهرانی نیز، پیامی به مناسبت روز دانشجو صادر کرده و خاطرنشان نموده است "دانشجويان شجاع و پيشرو، دست در دست زنان و مردان و كارگران بايد در اين روز فرخنده يك صدا ديكتاتوری و استبداد مذهبی را محكوم و آزادی و دموكراسی را فرياد زنند تا اين روز بعنوان نقطه عطفی درحركت يك صد ساله دموكراسی خواهی ملت ايران در سالنامه های پرافتخارمان پررنگ تر گردد."

کیوان صمیمی، رضا شریفی بوکانی و علی صارمی، سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج نیز در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو، خواستار آزادی دانشجویان زندانی شده و اعلام کردند "ما زندانیان سیاسی خواستار آزادی بی قید و شرط بهاره هدایت و مجید توکلی و کلیه دانشجویان دستگیر شده انتخابات جنجال برانگیز ٨٨ هستیم... ما هم همبستگی خود را به مطالبات قانونی؛ مدنی و صنفی دانشجویان و جنبش های دانشجویی اعلام می داریم و امیدواریم که دانشجویان سراسر کشور به مبارزات در راه خود ادامه بدهند و همیشه مقاوم و استوار باقی بمانند."
 
لازم به ذکر است در راستای فشار بر فعالین دانشجویی و تهدید برگزار کنندگان مراسم روز دانشجو، مسئولین دانشگاه تهران، آزاد تبریز و ورامین (پیشوا)، مانع برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو توسط تشکل های دانشجویی آن دانشگاه شده اند، بطوریکه انجمن اسلامی دانشگاه تهران هنوز موفق به کسب مجوز برای مراسم خود نشده، و مراسم بزرگداشت روز دانشجو، که هرساله توسط تشکل های دانشجویی منتخب دانشجویان در دانشگاه آزاد تبریز برگزار می شد، اما امسال با مخالفت مسئولین دانشگاه مواجه شده و هیئت نظارت بر تشکل های دانشجوییِ آن دانشگاه، درخواست های دو تشکل دانشجویی مستقل و منتقد «انجمن اسلامی دانشجویان» و «کانون وحدت دانشجویان» را رد کرده است.
 
مقامات انتصابی و امنیتی دانشگاه آزاد ورامین همچنین اعلام کرده اند که انجمن اسلامی این دانشگاه، اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی برای روز را ندارد.
 
فعالان دانشجویی جنبش سبز مقیم خارج از کشور
گروهی از دانشجویان و همچنین فعالان دانشجویی جنبش سبز مقیم خارج از کشور نیز، در آستانه روز دانشجو، طی فراخوانی از دانشجویان ایرانی سراسر جهان خواستار گرامیداشت این روز و سازماندهی مشترک برای برگزاری مراسم همزمان شدند و خواستار آن گردیدند که دانشجویان ایرانی خارج از کشور، پژواک فریاد حق‌طلبانه دانشجویان مظلوم داخل کشور در عرصه بین‌المللی شده و فعالیت‌های گسترده‌ای را برای دفاع از مطالبات جنبش دانشجویی ایران سازمان دهی کنند.
 
پشیبانی تشکل های سیاسی- مدنی از دانشجویان و روز دانشجو
شایان ذکر است همزمان با تشکل ها و گروههای دانشجویی داخل و خارج از کشور، سازمانها و تشکل های سیاسی، مذهبی و مدنی مختلفی نیز، با صدور فراخوان های جداگانه، ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر و اعلام حمایت از جنبش دانشجویان کشور، خواستار حضور فعال همگان در اعتراضات و پشتیبانی از اعتراضات و مراسم دانشجویی شدند و همزمان سبزهای مقیم ژاپن، هلند، واشنگتن، انجمن همبستگی فعالان تبعیدی در ترکیه و جنبش سبز لندن نیز، تجمعات و مراسمی در روز ۱۶ آذر برگزار خواهند نمود.
 
در همین رابطه، جبهه ملی ایران (داخل و خارج)، هواداران جنبش مسلمانان مبارز، انجمن همبستگی فعالان تبعیدی در ترکیه، جنبش سبز لندن و گروه رای من کجاست، سبزهای مقیم ژاپن و هلند، دانشجویان ایرانی مقیم کالیفرنیا و واشنگتن، گروهی از دانشجویان و جوانان آبادان و خرمشهر، جمعی از فعالین تبریز، تشکل هواداران زندانیِ عقیدتی سید حسین کاظمینی بروجردی و همچنین جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف(متقن)، با صدور بیانیه های جداگانه، روز دانشجو را گرامی داشتند.
  
 
حمیدرضا ظریفی نیا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر