۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

نسرین ستوده؛ اعتراض وکلا نسبت به صلاحیت دادگاه

دادگاه نسرین ستوده به دلیل اعتراض وکلا نسبت به صلاحیت دادگاه تشکیل نشد، اما قاضی به دلیل اخلال در نظم دادگاه، نسرین ستوده را به 5 روز زندان محکوم کرد.
 سایت مدرسه فمینیستی: دادگاه نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان برگزار نشد. امروز 6 دی ماه 1389قرار بود دادگاه رسیدگی به دومین پرونده نسرین ستوده در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شود، اما به دو دلیل دادگاه برگزار نشد: اول آن که وکلای نسرین ستوده دادگاه را برای رسیدگی به نوع اتهام وارده به نسرین ستوده فاقد صلاحیت دانستند، چرا که اتهام نسرین در پرونده دوم اش، عدم رعایت حجاب در یک فیلم ویدئویی از سخنرانی اش ذکر شده و رسیدگی به چنین اتهامی به نظر وکلای نسرین ستوده در صلاحیت دادگاه انقلاب نیست.
دلیل دوم نیز که سبب شد دادگاه نسرین ستوده تشکیل نشود، به خاطر اعتراض نسرین ستوده نسبت به بیرون کردن یکی از همکارانش از دادگاه به شکلی کاملا غیرمحترمانه بود. زیرا جلسه رسیدگی به پرونده وی قاعدتا علنی بود و حتا بر اساس گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، جلسه دادگاه از همان ابتدا توسط دوربین کاملا حرفه ای که معلوم نبود از کدام از سازمان است، به طور کامل ضبط می شد. این درحالی بود که آقای کیخسروی یکی از وکلای دادگستری را که برای حضور در دادگاه نسرین ستوده حاضر شده بود، به شکل کاملا غیرمودبانه ای از سالن دادگاه بیرون کردند و همین باعث شد که نسرین ستوده نسبت به غیرقانونی بودن این عمل اعتراض کند، چرا که معتقد بود اگر دادگاه علنی است و فیلمبرداری هم می تواند انجام شود پس چرا باید از حضور افراد، آن هم یک وکیل دادگستری، جلوگیری به عمل آید.
رضا خندان در این باره گفت: «به من و خواهر و برادر نسرین برای حضور در دادگاه اجازه دادند و آقای کیخسروی هم که وکیل دادگستری هستند به داخل دادگاه انقلاب آمده بودند اما متاسفانه سربازی به شکل خیلی غیرمحترمانه ای او را از سالن دادگاه بیرون انداخت و این باعث شد که نسرین ستوده به روش دوگانه قاضی نسبت به علنی بودن دادگاه اعتراض کند یعنی علنی بودن برای سازمان هایی که دوربین فیلمبرداری آورده بودند و غیرعلنی بودن برای همکار وکیل اش.»
رضا خندان سپس افزود: «به دلیل اعتراض نسرین و نشان دادن این اعراض با عدم پاسخگویی به سئوالات در خصوص پرونده، قاضی دادگاه به دلیل اخلال در نظم دادگاه، حکم 5 روز زندان برای نسرین ستوده صادر کرد و رسیدگی به پرونده نسرین نیز موکول به تصمیم دادگاه تجدیدنظر در مورد ایرادات شکلی وکلای نسرین شد. در واقع حالا باید ببینیم که اعتراض وکلای نسرین در دادگاه تجدید نظر مورد قبول واقع می شود یا نه و اگر بشود که پرونده به دادگاه دیگری برای رسیدگی ارجاع داده می شود».
نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان است که در روز 13 شهریور ماه بازداشت و از آن زمان در بند 209 زندان اوین بسر می برد. در ضمن دادگاه وی نیز روز ۲۴ آبان ماه، در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی پیرعباسی و با تفهیم اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» برگزار شده است و هم اکنون نسرین ستوده منتظر حکم دادگاه است. این درحالی است که طی دو هفته گذشته پرونده جدیدی برای او باز شده و اتهام جدیدی در مورد عدم حجاب رسمی در یک فیلم ویدئوی سخنرانی اش به وی تفهیم شده است و قرار بود امروز 6 دی ماه دادگاهی برای اتهام جدیدش برگزار شود که به دلیل اعتراض وکلای نسرین ستوده نسبت به عدم صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به چنین اتهامی، دادگاه برگزار نشد.
نسرین ستوده طی بازداشت خود 3 بار دست به اعتصاب غذا زده است که یک بار آن اعتصاب غذای خشک بودکه به مدت 9 روز ادامه داشت. وی مجددا از روز 15 آذرماه در اعتصاب غذا بود که روز 29 آذرماه طی تماس تلفنی به همسرش اطلاع داد که اعتصاب غذای خود را 25پنج شنبه آذرماه پس از وخامت اوضاع اش و بستری شدن در بهداری زندان شکسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر