۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

محمدشریف: حکم شیوا نظرآهاری حیرت انگیز است

جبهه متحد دانشجویی:محمد شریف وکیل مدافع شیوا نظرآهاری با اظهار شگفتی از انتساب اتهام محاربه درپرونده شیوانظر آهاری گفت در پرونده شیوا دلیلی برای انتساب محاربه وجود ندارد. وی همچنین اضافه کرد که فرستادن شیوا به ایذه پیگیری پرونده بحرانی می شود.
به گفته شریف فرستادن شیوا به ایذه بسیار حیرت انگیز و نگران کننده است و مجازاتی که برای محاربه در کتب فقهی آمده تبعید است نه تبعید در زندان. وی در توضیح این مساله به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «من تا به حال تبعید در زندان را ندیدم دیگر چه برسد به اینکه دختر ۲۶ ساله ای با مشخصات شیوا به زندان دور افتاده ای تبعید شود.»
محمدشریف وکیل شیوا نظر آهاری به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت در تمام سالهایی فعالیتش به عنوان وکیل هیچ زنی با موقعیت اجتماعی موکلش به تبعید به شهر دور از محل سکونتش مانند ایذه محکوم نشده است. او حکم را حیرت انگیز و نگران کننده خواند او گفت حتی مطمئن نیست «این زندان بند زنان داشته باشد چه برسد به زندانی سیاسی.»
وکیل خانم نظر آهاری گفت که این فعال حقوق بشر، صبح روز شنبه از سوی قاضی پیرعباسی، رییس دادگاه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش سال حبس در زندان ایذه در استان خوزستان محکوم شد. در این حکم جدید شیوا نظر آهاری بابت اتهام محاربه به سه سال و نیم تبعید در زندان ایذه، و برای اتهام اجتماع و تبانی در ارتکاب جرم به دو سال حبس و برای اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شده است. همچنین این فعال حقوق بشر به اتهام اغتشاش افکارعمومی به ۷۶ ضربه شلاق محکوم شده که به ۴۰۰ هزار تومان جریمه تبدیل شده است.
محمد شریف، وکیل این متهم با اشاره به غیر منتظره بودن حکم گفت ‌ «‌ایذه ۱۷۸ کیلومتر با اهواز فاصله دارد و یک جای دورافتاده است. تا آنجا که ظرف این مدت تحقیق کردم، فهمیدم اصلا ایذه بند نسوان ندارد اما باز هم در حال پرس و جو هستم که مطمئن شوم آنجا زندانیان زن هم دارد یا نه، دیگر چه برسد به زندانی زن سیاسی…. در تمام سالهای کاری‌ام و تا آنجا که شنیدم هیچ زنی با شخصیت اجتماعی شیوا به چنین تبعیدگاه دور و گمنامی فرستاده نشده است.»
شیوا نظر آهاری، فعال حقوق بشر که به تازگی با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است سال گذشته یک روز پس از انتخابات دستگیر شد و بعد از گذشت صد روز که نیمی از آن را در بند انفرادی گذرانده بود با قرار وثیقه آزاد شد اما کمی بعد دوباره در اواخر آذرماه سال گذشته در حالیکه قصد شرکت در مراسم تشیع آیت الله منتظری را داشت دستگیر شد.
شریف گفت: «مسلما‌ تمام تلاشم را انجام می دهم تا رای در دادگاه تجدید نظر تغییر کند ولی وضعیتی که در دادگاه بدوی پیش آمد تا حدودی امیدم را کاهش داده است. انتظار داشتم شیوا از محاربه رفع اتهام شود حالا دیگر نمی توانم برای دادگاه تجدید نظر پیش بینی داشته باشم. فرستادن شیوا به ایذه بسیار حیرت انگیز و نگران کننده است. ملاقات خانواده اش و همین طور من را با مشکلات جدی همراه می سازد. باید رفت اهواز، بعد هفت گرد، بعد جایی به اسم ملکان و بالاخره رسید به ایذه. چنین مسافت دوری مسلما در رفت و آمدها تاثیر می گذارد و روند کنترل بر روی پرونده را کاهش می دهد.»
شریف با اظهارتاسف از اینکه تاثیرش در این پرونده صفر بوده است، درباره حکم تبعید گفت: «آیات ۳۳ و ۳۴ سوره معاد به این جرم اختصاص داده شده است و دقیقا طبق همین آیات مجازاتی در قانون مجازات اسلامی هم درج شده است. مجازاتی که برای محاربه در ماده ۱۹۰ آمده دقیقا اینطور است: قتل، آویختن به دار، قطع دست راست و سپس پای چپ و چهارم نفی بلد یا همان تبعید. اما آنچه در کتب فقهی آمده تبعید است نه تبعید در زندان. من تا به حال تبعید در زندان را ندیدم دیگر چه برسد به اینکه دختر ۲۶ ساله ای با مشخصات شیوا به زندان دور افتاده ای تبعید شود.»
این وکیل ادامه می دهد: «اما حرف اصلی ما این است که در پرونده شیوا دلیلی برای انتساب محاربه وجود ندارد. به هر حال من و خانم افروز مغزی که وکیل دیگر شیوا هستند لایحه دفاعیه ای نوشتیم و به زودی به دادگاه تحویل می دهیم.»
شریف با اشاره به اینکه دیروز با شیوا و خانواده اش صحبت کرده است گفت :«من و خانواده اش بیشتر از او نگران بودیم. به هرحال شیوا به دلیل شخصیت خاصش نگرانی را در چهره اش نشان نمی دهد. من که تجربه این پرونده ها را دارم می گویم به شرط فرستادن شیوا به ایذه پیگیری پرونده بحرانی می شود.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر