۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

عفو بین الملل خواستار تجدیدنظر در پرونده اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر شد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل روز گذشته با یادآوری اینکه که هر کسی حق ترویج، اشاعه و حمایت از حقوق بشر از طرق مسالمت آمیز و قانونی را دارد، خواستار تجدیدنظر در پرونده تمامی اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران شد.

سعید حائری، از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، که برای مبارزه با نقض حقوق بشر در ایران مبارزه می کند، پس از صدور حکم 74 ضربه شلاق ،در معرض اجرای حکم شلاق قرار دارد. حائری و شیوا نظر آهاری، دیگر عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، همچنین محکوم به زندان شدند.
در بیست و هفتم شهریور ماه سال جاری، شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران، سعید حائری، فعال دانشجویی و شیوا نظر آهاری، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر را به شلاق و زندان محکوم کرد. که ایشان حق درخواست تجدیدنظر دارند.
حکم 74 ضربه شلاق شیوا نظر آهاری به جرم اخلال در نظم عمومی به پرداخت جریمه 4 میلیون ریالی (برابر با تقریبا 400 دلار آمریکا) تخفیف یافت. وی همچنین محکوم به 6 سال زندان شد که 3 سال و نیم آن به جرم محاربه در زندان ایزه استان خوزستان، در فاصله ای بسیار دور از خانواده اش است.
به گفته سازمان عفو بین الملل، مشخص نیست که آیا زندان ایزه، امکاناتی برای زنان دارد یا خیر. او همچنین محکوم به 2 سال زندان به خاطر اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم و 6 ماه برای تبلیغ علیه نظام شد. محمد شریف، وکیل وی می گوید که قصد دارد بر روی حکم محکومیت وی درخواست تجدید نظر بدهد.
سعید حائری نیز به جرم اخلال در نظم عمومی به 2 سال زندان و به جرم اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به 74 ضربه شلاق محکوم شد. کوهیار گودرزی دیگر عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در زندان، و در حال سپری کردن محکومیت 1 ساله زندان خود می باشد.
سازمان عفو بین الملل همچنین از همگان خواست تا پیش از ماه نوامبر سال جاری، با ارسال نامه به دفاتر رهبر جمهوری اسلامی، رییس قوه قضائیه و رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، و همچنین نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از ایران موارد زیر را به ایشان یادآوری نمایند:
- درخواست از مسئولان ایرانی برای اطمینان از اینکه سعید حائری در معرض مجازات ظالمانه شلاق نمی باشد.
- تقاضای آزادی فوری و بی قید و شرط کوهیار گودرزی، از آنجا که او یک زندانی سیاسی است و تنها به دلیل فعالیت های مسالمت آمیزش در مورد حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات زندانی شده است و همچنین برای دسترسی فوری و مرتب او به وکیل و خانواده اش.
- درخواست از مسئولان ایرانی برای تجدید نظر در پرونده شیوا نظرآهاری، سعید حائری، کوهیار گودرزی و سایر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر و اطمینان از اینکه ایشان به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز حقوق بشری شان زندانی نمی گردند.
- و یادآوری به مسئولان ایرانی که هر کسی حق ترویج، اشاعه و حمایت از حقوق بشر از طرق مسالمت آمیز و قانونی را داشته، که این شامل حق آزادی بیان و تجمعات که توسط میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز یکی از شرکای آن می باشد حمایت می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر