۱۳۹۰ فروردین ۸, دوشنبه

فصل تغییر

درآستانه تغییر طبیعت که رنگ و بوی خوش بهار هر ذره ای از طبیعت را تحت تاثیر قرار می دهد. جوامع عربی خاورمیانه هم همزمان با این تحول طبیعی اعتراض حکومت های خود را به اوج رسانده اند.
در این زمان بعد از مصر و تونس،لیبی و یمن و بحرین پای در مسیر ملتهای مصر و تونس گذاشته اند ،قذافی همانند حکومت عجیبش مقاومتش هم غیر متعارف و خشونت آمیز است.
علی عبدالله صالح حکومت حقیقت را کامل نپذیرفته و امید کمی دارد، حکومت بحرین هم که دست به دامن همسایگان عربش برای مهاراعتراض داخل شده است،مقاومت حکومت های عربی به راحتی رنگ خشونت به خود گرفته است و تلفات زیادی به بارآورده است.در لیبی که جنگ داخلی رسمیت یافته است و در چند ساعت گذشته دخالت نظامی غربیان را بر ضد قذافی سبب گشته است. همه و همه هیچ راهی جز برون رفت از تاریخ سیاسی کشورشان ندارد،ولی آنچه بیش از هر مسئله ی دیگری اهمیت دارد آینده ی سیاسی حکومت های جدید کشورهای مورد تغییر است.آرمانهای حکومت های پیشین چندان با آمال ملتهایشان همخوانی نداشت، ملتهای که آمال خود را از دل تاریخ عربی اسلامی بیرون کشیده اند وهیچ کدام از این دو هویت مجوز سازگاری با برهم زنندگان امنیت ارضی،اجتماعی و سیاسی جوامعشان  را نمی دهند مثلا  اعراب با آزادی حجاب در جامعه شان ذاتا مخالفند و این آزادی حجابی که از جانب حکومتهای سکولار حمایت می شود حمایت اکثریت را ندارد و یا اعراب همیشه بین خود و اسرائیل علی رغم حکومتهایشان دوستی حقیقی احساس نمی کردند و شاهد این بودند گهگاهی حکومتهایشان با اسرائیل نرد عشق می باختند. به گفته یک زن محقق مصری در گزارشی از بی . بی . سی پارسی در دهه شصت  و هفتاد  90درصد زنان آن کشور حجاب اسلامی نداشتند ولی اکنون 90در صد زنان محجبه هستند این یعنی اینکه اگر انتخابات آزاد برگزار شود اندیشه سیاسی اسلامی به راحتی انتخابات را خواهد برد. این خیل عظیم اسلام گرایی به همان راحتی که می تواند انتخابات را ببرد به همان راحتی هم می تواند قانون اساسی را به نفع خود تغییر دهد. نگاهی به تصاویر معترضین این کشورها ی عربی رنگ و بوی اسلام گرایی را می توان حس کرد. روش اسلام گرایان  در این اعتراضها کاملا هوشمندانه بوده است. آنان به هیچ وجه خود را از منافع و آمال سیاسی که حکومتهای پیشین را به زیر کشید دور نکردند و در انتظار رخداد طبیعی پیروزی کامل خود در انتخاباتهای آینده هستند تا هر کرسی را بعد از هرکرسی فتح کنند.چطور می توان با توجه به تجربه اسلام سیاسی در ایران به بروز و بسط آزادی مدنی و سیاسی و صلح جویی آنها در عرصه بین المللی اعتماد داشت.

هواداران جبهه دموکراتیک ایران- اصفهان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر