۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

گزارش تجمع در کانادا ؛ دبیر کل عفو بین الملل: بی عدالتی در مورد سعید ملکپور را تحمل نمی کنیم


جبهه متحد دانشجویی در کانادا : روز پنجشنبه 10 فوریه دو تجمع به کوشش جبهه متحد دانشجویی در کانادا، در اعتراض به اعدام های گسترده در ایران و به ویژه حکم اعدام سعید ملک پور، که دارای اقامت دائم کانادا است، در شهر اتاوا پایتخت کانادا برگزار شد. در این دو تجمع با وجود هوای بسیار سرد و برفی ده ها نفر از فعالان حقوق بشری و سیاسی حضور داشتند. دکتر زهره افتخاری همسر سعید ملک پور در سخنان خود خواستار اقدام فوری نحست وزیر کانادا برای نجات جان همسرش شد.
در این برنامه همچنین الکس نو (Alex Neve) دبیر کل سازمان عفو بین المل، دیوید کیلگور (David Kilgour) نماینده سابق مجلس، حسن زارع زاده اردشیر دبیر کل کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، مریم بنی یزدی فعال مدنی و مدیر سایت حقوق بشری Persian2English سخنرانی کردند.
تجمع اول از ساعت 1:30 در برابر ساختمان پارلمان کانادا و با هدف درخواست از نخست وزیر کانادا برای انجام اقدام فوری در مورد سعید ملک پور و تجمع دوم در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران و به منظور اعتراض به اعدام های گسترده در ایران برگزار شدند.
پس از آنکه حاضران شعار می دادند "Harper Harper, bring Saeed home" ) استفان هارپر سعید را به خانه بازگردان( ، حسن زارع زاده اردشیر در جایگاه قرار گرفت و ضمن تشکر از حاضران که در هوای سرد و روز کاری از شهرهای مختلف در اتاوا جمع شده بودند، در سخنانی گفت : ما نگران آن هستیم که سعید به سرنوشت زهرا بهرامی دچار شود. اگر دولت هلند اقدامانی که الان انجام می دهد پیشتر انجام می داد می توانست جان زهرا بهرامی را نجات دهد اما آنها کوتاهی کردند.
اردشیر در ادامه گفت ما از دولت کانادا و شخص نخست وزیر می خواهیم دست به یک اقدام جدی و عملی بزند و سعید ملک پور را به خانه اش بازگرداند. او از همه خواست به هر روشی که می خواهند از دولت کانادا درخواست کنند تا برای نجات سعید از مجازات مرگ تلاش کند.
در ادامه اردشیر خانم زهره افتخاری همسر سعید ملک پور را معرفی کرد و او پس از آنکه در جایگاه قرار گرفت نامه ای که به نخست وزیر کانادا نوشته بود را قرائت کرد. او در این نامه به شرح پرونده سعید و رنج هایی که کشیده اند اشاره کرده و از استفان هارپر خواست که هرچه سریعتر برای بازگرداندن سعید به کانادا اقدام کند.
زهره افتخاری خطاب به نخست وزیر کانادا گفت : آقای هارپر آیا شما باور دارید همسر من بی گناه است؟ اگر اینطور است پس چرا اقدامی انجام نداده اید؟ اگر هم مطمئن نیستید ، آیا باور دارید که کسی به دلیل جرایم اینترنتی مستحق مجازات مرگ است که البته قانونی هم برای این نوع جرایم نوشته نشده است؟ من احساس میکنم سکوت دولت کانادا به معنی آن است که باور دارد همسر من دچار خطا شده است.
پس از آن حاضران با سر دادن شعار، به سمت سفارت جمهوری اسلامی راهپیمایی کردند. الکس نیو دبیر کل سازمان عفو بین الملل که در این راهپیمایی حضور فعال داشت، پس از استقرار در برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی توسط حسن زارع زاده اردشیر به حاضران معرفی شد.
او در سخنان تندی با اشاره به اینکه هر روز تقریبا دو نفر در ایران اعدام می شوند، گفت ما اینجا جمع شده ایم تا به دولت جمهوری اسلامی بگوییم که ما با خانواده سعید ملکپور اعلام همبستگی می کنیم و حاضر نیستیم این بی عدالتی را در مورد سعید تحمل کنیم.
دبیر کل سازمان عفو بین الملل شاخه کانادا یک روز پیش از این برنامه در نامه ای به نخست وزیر کانادا خواستار اقدام فوری او برای پیگیری وضعیت سعید ملک پور شده بود.
در ادامه دیوید کیلگور نماینده سابق پارلمان کانادا توسط مریم بنی یزدی به حاضران معرفی شد. او در سخنان گفت باید سعید را به همسرش در کانادا بازگردانیم. وی افزود: کانادا از حامیان اصلی قطعنامه نقض حقوق بشر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد است و تلاش هایی در مورد نقض مستمر حقوق بشر در ایران انجام داده است.
در این برنامه جمعیتی که از شهرهای تورنتو، اتاوا ، واترلو و مونترال حضور داشتند، با نظمی خاص و بدور از خشئونت برنامه را دنبال کردند و در انتها پلیس از تظاهر کنندگان بخاطر حفظ نظم و آرامش تشکر کرد.
این برنامه به دعوت جبهۀ متحد داشجویی کانادا برگزار شد و سازمان عفو بین الملل، کمیتۀ دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، کمیته بین المللی اعدام و مرکز بین المللی حقوق بشر در آن شرکت و حمایت کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر