۱۳۹۰ خرداد ۲۷, جمعه

مراسم دومین سالگرد جنبش سبز در دانشگاه تورنتو برگزار شد

 به مناسبت دومین سالگرد حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مراسمی با عنوان " تاریخ دموکراسی در ایران" به کوشش مرکز بین‌المللی حقوق بشر و جبهه‌ متحد دانشجویی در کانادا در دانشگاه تورنتو در روز شنبه یازده ژوئن ( بیست  و یکم خرداد ماه) برگزار شد.
در این برنامه فیلمی مستند به نام "30+1" که به کوشش انجمن دموکراسی دانشگاه واترلو( (sadi تهیه شده بود؛ به زبان فارسی و انگلیسی در مورد جنبش دمکراسی خواهی از مشروطه تا امروز پخش شد که بسیار مورد توجه حضار واقع شد.
 در ادامه دکتر خشایار هوشیار، استاد دانشگاه یورک، با اشاره به تحولات منطقه و تاثیر آن بر جنبش سبز به بررسی تاریخ دمکراسی خواهی از مشروطه تا جنبش سبز پرداخت . ایشان با اشاره به میل  دموکراسی خواهی در مردم ایران از زمان مشروطه تا حال حاضر، وحدت گروه های مختلف را در پیروزی انقلاب 1357 مهم ارزیابی کردند. ایشان با اشاره به پتانسیل بالای مردم در جنبش سبز ضعف در رهبری   و نبود رهبری که همه طیف ها و سلایق در جنبش سبز را در برگیرد از جمله نقاط  ضعف جنبش سبز  عنوان نمودند. همچنین حسن زارع زاده اردشیر، فعال حقوق بشر و فعال سابق دانشجویی در ایران، سخنران  بعدی مراسم با گرامیداشت یاد دانشجویان در بند و با تأكيد بر نقش پيشتازي جوانان و دانشجويان در جنبش ازاديخواهي مردم ايران گفت اگرچه حكومت توانست دانشگاه را به عنوان ابزار سياسي استفاده كند و تا اوائل دهه ٧٠ بر دانشجويان مسلط شود اما إز ان پس اين دانشجويان بودند كه بر حكومت غلبه كردند و مشروعيت نظام و قداست ولي فقيه را به ويژه در ١٨ تير به چالش كشيدند.
او گفت بیش از ٥٠٠ دانشجو در حوادث پس  از  انتخابات دستگير شدند و بسیاری  نیز از ادامه تحصيل محروم شدند و اين در حالي است كه رهبران دانشجويان در زندان هستند ولي رژيم نتوانسته است نقش فعال و پيشتازي جنبش دانشجويي را خنثي كند.

سپس حضار سوالات خود را مطرح نمودند و میهمانان مراسم به سوالات پاسخ گفتند.
در پایان نیز سرود ای ایران به صورت زنده
توسط اعضای جبهه متحد دانشجویی و جمعی از هنرمندان برای حضار به اجرا در آمد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر