۱۳۹۱ تیر ۱, پنجشنبه

استقبال با شکوه از مراسم سومین سالگرد جنبش در تورنتو و گرامیداشت یاد زندانیان و جانباختگان






کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: در جریان مراسمی به مناسبت سومین سالگرد حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 88 در شهر تورنتوی کانادا از زندانیان سیاسی و جانباختگان حوادث پس از انتخابات یاد شد. حسن زارع زاده اردشیر سخنگوی این کمیته در برون مرز از جمله سخنرانان مراسم بود. بر اساس گزارش واحد خبری جبهه متحد دانشجویی در تورنتو ، در این مراسم سخنرانان به بررسی موانع دمکراسی خواهی در ایران پرداختند.
این برنامه که با تلاش جبهه متحد دانشجویی و مرکز بین المللی حقوق بشر در ایران برگزار می شد با  استقبال خوبی روبرو شد.
در ابتدای برنامه آقای موری صفی، عضو مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا، به معرفی این نهاد پرداخت و سپس خانم آزاده شاه نواز فعالیتهای جبهه متحد دانشجویی در کانادا را تشریح کرد.
در ادامه پیام های اختصاصی به این مراسم از جمله از خانواده های دو جانباخته راه آزادی سهراب اعرابی و شاهرخ رحمانی قرائت شد و سپس چهار سخنران برنامه دیدگاههای خود را در مورد جنبش سبز و جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران بیان داشتند. در این برنامه پیامی از کنگره ایرانیان کانادا قرائت شد که در آن ضمن گرامیداشت سومین سالگرد اعتراضات مردم ایران پس از انتخابات، ابراز شده است که کنگره به تلاش خود ادامه خواهد داد تا مطمئن شود دولت کانادا همچنان از حقوق بشر و دمکراسی در ایران حمایت کند.
دکتر رضا مریدی، دکتر فرخ زندی، مجتبی واحدی و حسن زارع زاده اردشیر چهار سخنران برنامه بودند که چهار نفر آنها به اصلاح ناپذیری ساختار سیاسی اقتصادی رژیم جمهوری اسلامی و ضرورت تغییرات اساسی تاکید کردند.
در ابتدا دکتر رضا مریدی نماینده شهر ریچموندهیل در پارلمان ایالت انتاریو به عنوان اولین سخنران برنامه در جایگاه قرار گرفت و گفت: اصولا در جریانهای سیاسی فعال در حکومت ایران دمکراسی و حکومت قانون جایگاهی ندارد. بنابراین جای تعجب نیست که گروههایی از رژیم نیز که در راستای اصلاح طلبی حرکت می کنند کارشان به جایی نمی رسد.
دکتر مریدی تاکید کرد وقت آن است که افرادی که در رژیم هستند ولی دیدی مخالف دارند باید راهشان را از رژیم جدا کنند.
عضو پارلمان ایالت انتاریو گفت رژیم جمهوری اسلامی به دلیل کشتار، شکنجه و نقض حقوق مردم محکوم است و باید برود و رژیمی غیرایدئولوژیک و دمکراتیک بر اساس اراده مردم سرکار بیاید.
دکتر مریدی ابراز امیدواری کرد که باید حکومت بعدی بر مبنای دمکراسی پارلمانی تشکیل شود و اگر رئیس جمهوری یا پادشاهی سرکار بیاید سمبلیک باشد تا حکومت در دست مردم اداره شود.
سخنران بعدی دکتر فرخ زندی استاد دانشگاه یورک بود که در سخنان خود تاکید که نظام جمهوری اسلامی به دلیل سختار غیرعادلانه و ضد آزادی اش باید برود.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا گفت حکومت اسلامی در ایران بر بنیاد یک قانون اساسی غیرعادلانه و ضد آزادی بوجود آمده  که راه های تغییر خود را بسته است. قانون اساسی دارای بن بست های حقوقی کاملا ممانعت کننده از تغیرات اساسی آن است و در نتیجه عملکرد این قانون این است که اکثریت مردم ایران این حکومت مذهبی را در کلیات اش نمیخواهند.
دکتر زندی افزود در حالی که ایران از اولین کشور هایی بود که منشور بین المللی حقوقه بشر را در ابتدای تاسیس امضا کرده بود اما  در سال ۱۹۸۲ نماینده ایران در اجلاسه مجمع عمومی این سازمان اعلام میدارد سکولاریسم کلامی بر خواسته از فرهنگ یهود و مسیحیت است و به اجرا در آمدن ان در کشورهای اسلامی مانند ایران ناممکن است.
رئیس سکولارهای سبز در تورنتو گفت مشکل اصلی مردم ایران تنها با قانون اساسی، ولایت فقیه و ساختار غیردمکراتیک نیست، بلکه روح حاکم بر مجموعه معیارها و قوانینی است که با هدف استقرار، تثبیت و تحکیم سلطه استبداد دینی بر کشور تنظیم شده است.
دکتر زندی در ادامه از مهندس حشمت الله طبرزدی رهبر سیاسی در ایران که در زندان به سر می برد نقل قولی کرد و گفت : در لزوم جدایی دین از حکومت مهندس طبرزدی که سالها در زندان بوده می گوید دلایل سستی اعتقادات مسلکی ما به نظریه رهبری و امامت به مرور در ذهن ما روشن شده بود و عاقبت در سیزدهمین اردوی گروه (انجمن های اسلامی دانشجویی دانشگاهها) در مهر ماه 1376 در مشهد دیدگاه مان در نقد رهبر را مطرح کردیم... ما تا قبل از رو به رو شدن با حکومت دینی به سکولاریسم فکر نکرده بودیم و این معجزه حکومت دینی بود که ما را به سکولاریسم رساند"
حسن زارع زاده اردشیر روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی در ایران سخنران سوم بود. او گفت: آنچه به نام جنبش سبز رخ داد در واقع تنها حاصل یک انتخابات ریکارانه نبود بلکه این اتفاق محصول یک روند تاریخی مبارزات دمکراسی خواهانه مردم ایران بود. که امروز به دلیل کارکرد ضعیف رهبران آن و قطب بندی های سیاسی اپوزیسیون با علامت سوال روبرو هست چرا که مردم در دیدی کلی آن را ناکام می بینند. نکته من این است که اگر در طول این سه سال گذشته بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی به نتیجه ای که امروز رسیده اند همان زمان رسیده بودند امروز در وضعیت بهتری بودیم. چرا چون جنبش تازه ای شکل نگرفته بود . « ما در 18 تیر سال 78 فریاد اتحاد اتحاد و دیکتاتور باید برود را سر داده بودیم»
سخنگوی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ادامه داد: امروز هم همان اطلاح طلبان دانسته اند که با دستگاه ولایت فقیه هرگونه شعار اصلاح طلبی با بن بست روبرو است بنابراین به سمت اپوزیسیون سوق پیدا کرده اند. یعنی گفتمان اصلاح طلبی دیگر فاقد ارزش و اعتبار شده چون پایگاه اجتماعی خود را از دست داده و راهی برای نفوذ به قدرت نمی بیند و از طرفی اعتبار اپوزیسیون و نیروهای مستقل افزایش پیدا کرده چون راه اصلاح طلبی بسته شده است.
مدیر اجرایی مرکز بین المللی حقوق بشر در تورنتوی کانادا گفت: ما امروز باید از این برزخ سیاسی خارج شویم. پس تغییر در وضعیت اپوزیسیون بویژه در خارج از کشور و درک استراتژی جنبش مردم ایران قطعا راه را برای عبور از استبداد هموار می کند. در غیر اینصورت توقف مبارزات دمکراسی خواهانه به گسترش سرکوب ها دامن خواهد زد.
زارع زاده اردشیر تاکید کرد که در روند جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران بهترین گزینه برای رهایی جایگزینی نظام جمهوری اسلامی با نظامی دمکراتیک و سکولار است که با تداوم مقاومت مردمی و همبستگی اپوزیسیون به نتیجه می رسد.
دیگر سخنران برنامه آقای مجتبی واحدی روزنامه نگار و مشاور مهدی کروبی بود که در صحبت های خود علی خامنه ای را مایه ننگ اسلام و ایران دانست و تاکید کرد امروز در ایران هیچ انتخاباتی بدون نظارت بین المللی آزاد نخواهد بود.
مجتبی واحدی گفت اگر اصلاح طلبی این است که ما بار دیگر برگردیم به سیستمی که ثابت شده مجریان و ناظران انتخابات دزد آرای مردم هستند ، من اصلاح طلب نیستم. اگرچه در ذات همه انسانها اصلاح طلبی وجود دارد ولی من آن تعریف خشکی که در ایران وجود دارد قبول ندارم.
مشاور سید مهدی کروبی ادامه داد: معمولا ما عادت دار یم در تاریخ کشورمان به دو شخصیت قهرمان و خائن یا مقصر علاقه داشتیم و همیشه دنبال قهرمان و مقصر هستیم. در سال 57 اکثریتی از مردم از آیت الله خامنه ای فریب خوردند ولی چرا انقلاب آزادیخواهانه مردم به اینجا رسید؟ چون آیت الله خمینی امور را در دست گرفت. حتی نخبگان ما هم دچار تنبلی شدند.
به گفته ی واحدی، بزرگترین چالش در برابر دمکراسی خواهی وضعیت خود ما مردم است، تنبلی خود ماست. می خواهیم کسی را پیدا کنیم که قهرمان کنیم، یکبار خائن و یکبار جاسوس و حد وسط را نمی بینیم.
مجتبی واحدی افزود اگرچه سرکوب و برخورد های حکومت (در انحراف انقلاب مردم) نقش دارد ولی من نقش مذهب را بی تاثیر نمی بینم. مذهب یک نقش کاذب و موهوم به حاکمان داده که کسی از آنها سوال نکند. ما متاسفانه نهادهای نظارتی برای این سیستم در نظر نگرفته ایم.
اقای واحدی تاکید کرد که اگر روزی از مردم ایران نظرخواهی شود دیگر به حکومت ایدئولوژیک و مذهبی و نظام  جمهوری اسلامی رای نخواهند داد. تا روزی که در هر کشوری متولیان حکومت مفسران یک ایدئولوژی باشند وضع بدتر هم خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر