۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

وضعیت حاد جسمی سه زندانی سیاسی اوین

بنابه گزارش ارسالی به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، وضعیت جسمی فعال دانشجویی جواد علیخانی بسیار حاد می باشد ولی بازجویان وزارت اطلاعات از درمان جدی وی ممانعت می کنند.او پس از دو بار سونداژ به شدت خونریزی و درد داشته و یکشنبه 20 فروردین ساعت 4 بامداد مجددا با درد شدید در حین خواب از ناحیه کلیه چپ مواجه و به بهداری زندان اوین منتقل و پس از تزریغ چند مسکن قوی بار دیگر با پای پیاده به بند 350 اوین منتقل شده است. حال پس از پیگیری های مداوم وی نهایتا رئیس زندان ( رحمانی) و رئیس بند (علایی) تنها قول داده‌اند که جواد علیخانی را به بیمارستانی خارج از زندان اعزام کنند تا مورد ویزیت متخصص و احتمالا درمان قرار گیرد.
جواد علیخانی فعال دانشجویی، که در حال سپری کردن محکومیت غیر قانونی و غیر انسانی خود در بند 350 اوین است از درد کلیه رنج می‌برد و با گذشت 21 روز هنوز مورد معالجه جدی قرار نگرفته و صرفا با داروهای ضد درد و مسکن خود را تسکین می‌دهد و در حالی که پزشکان بهداری زندان به منظور تشخیص بیماری تقاضای سونوگرافی کرده‌اند، تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این فعال دانشجویی هفته گذشته به علت انسداد مجاری ادراری مورد عمل سونداژ در بهداری زندان اوین قرار گرفته و پس از آنکه درمان موفقیت آمیز نبوده، به علت وخامت حال به صورت اورژانس به بیمارستان مدرس اعزام شده و در اتاق عمل مورد سونداژ قرار گرفته که خوشبختانه این بار پزشکان بیمارستان موفق شدند تا مجاری‌ را باز کنند. این در حالی بود که به علت تورم مثانه گفته شده بود در صورت عدم موفقیت، مثانه باید جراحی و تخلیه شود تا از عفونت‌های ثانویه جلوگیری به عمل آید. قابل اشاره است که در بیمارستان نیز سونوگرافی به علت تعطیل بودن این واحد انجام نشده بازجویان وزارت اطلاعات و مسئولان زندان نیز مانع بستری شدن وی در بیمارستانهای خارج از زندان هستند.
شرایط آب زندان اوین که از چاه و قنات تامین می‌شود و با سختی بالا همراه بوده و سرشار از املاح است و ضمنا تغذیه نامناسب و عوامل استرس زا و ... همگی باعث شده‌اند تا این بیماریها در زندان شایع باشند. از این موارد می‌توان به زندانی دیگری نیز اشاره کرد که با مشکلی مشابه روبرو و از رسیدگی های پزشکی محروم است، حمید رضا مرادی از وکلای دراویش گنابادی نیز از درد کلیه و سنگ به شدت رنج می‌برد و او نیز مورد معالجه مناسب قرار نمی‌گیرد. مصطفی دانشجو، یکی دیگر از وکلای دراویش نیز دچار نارسایی کلیه شده و در حالی که به شدت درد می‌کشد هیچ اقدامی در جهت درمان وی صورت نمی‌گیرد.
لازم به ذکر است این گونه جنایات در حق زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی دارای سابقه‌ای طولانی است و در گذشته نه چندان دور افرادی چون محسن دکمه‌چی و حسن ناهید و هدی رضازاده صابر به علت ممانعت بازجویان وزارت اطلاعات و اقدام به موقع و سهل‌انگاری عوامل قضابی و کادر درمانی زندان اوین جان خود را از دست داده‌اند.
«کوششگران حقوق بشر ایران»
29 فروردین 1391
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر